‘Dat alleen zwarte mensen in zwarte films geïnteresseerd zijn is nonsens’

Da Bounce Urban Film Festival 2018

Eurydice en Reguillo Wijngaarde organiseren voor de vijfde keer het Da Bounce Film Festival, in Amsterdam met werk van Afro-Amerikaanse regisseurs: "We brengen ook films van jong Nederlands divers talent."

United Skates is een documentairefilm op DaBounce Urban Film Festival, over de Amerikaanse rolschaatsbaan als ontmoetingsplaats voor Afro-Amerikanen, die dreigen te verdwijnen Sweet Ninja Films

Da Bounce Urban Film Festival viert komend weekend zijn vijfjarige jubileum. Op 3 en 4 november staat Pathé Arena, de grote bioscoop in Amsterdam Zuidoost, in het teken van urban film. Er staan 35 uiteenlopende films op het programma: documentaires, blockbusters, arthouse-producties en korte films. Een divers aanbod. Kunnen we ruim twee jaar nadat de hashtag #oscarssowhite de wereld over ging, zeggen dat film met zwarte mensen in de lift zit? Volgens de initiatiefnemer van Da Bounce Reguillo Wijngaarde en zijn zus en mede-oprichter Eurydice Wijngaarde is die conclusie wat te voorbarig.

Reguillo organiseert met zijn bedrijf Maybuse vanaf 1995 Urban film en comedy avonden. Hij merkt dat de vraag naar urban-gerelateerde films (films van onder meer Afro-Amerikaanse regisseurs) in Nederland veel groter is dan het aanbod.

Da Bounce heeft in 2017 aan een UvA-student gevraagd om onderzoek te doen naar het aanbod in de bioscoop en op tv van film en televisieseries over etnische minderheden in Nederland.

„In Amerika en omringende landen zoals Engeland en Frankrijk stijgt het aanbod wel, en breken veel films ook records. Maar in Nederland blijft het aanbod met minder dan 1 procent nihil. Dat is heel erg opmerkelijk,” zegt hij.

Reguillo is meerdere malen om tafel gaan zitten met de filmdistributeurs, bij wie de rechten liggen. Daar stelt hij heel concreet de vraag: hoe komt het dat er zo weinig films over zwarte mensen in Nederland uitkomen? „Men heeft het idee heeft dat er geen doelgroep voor is. Dat het geen commerciële waarde heeft.” Eurydice: „Alsof alleen maar zwarte mensen geïnteresseerd zijn in zwarte films. Dat is natuurlijk nonsens.”

Distributeurs: geen interesse

Reguillo: „Je merkt dat die traditionele opvatting over zwarte film nog heel sterk aanwezig is. Een voorbeeld. Nadat er een populaire drama-film in Amerika uitkwam, heb ik contact opgenomen met de distributeur met de vraag of we de film mochten vertonen. Die zei toen: „Deze film is niet interessant voor jullie. We hebben naar jullie website gekeken, en schatten jullie doelgroep niet in als een doelgroep die de krant leest.”

Reguillo was stomverbaasd door deze conclusie. „Hoe kan je van zo’n afstand een doelgroep categoriseren? We kregen ook geen verdere vragen over ons profiel.”

Hij vroeg een gesprek aan met de filmdistributeur. „Ik had nog geen stap binnengezet en kreeg al excuses aangeboden. Die accepteer je natuurlijk, maar het zegt veel over de heersende opvatting. Door de jaren heen hebben wij daar geen verandering in opgemerkt. „

Eurydice: „Kijk, de filmdistributeurs zijn een onderdeel van grote internationale ondernemingen. En natuurlijk, er moet geld verdiend worden. Maar we zien ook vaak dat een film die het goed doet in het buitenland toch niet uitkomt in Nederland. Ook na de successen van films zoals Girls Trip en Black Panther zien we geen stijgende lijn in het aanbod. Er is iets wat het proces tegenhoudt.”

Dus pakt Da Bounce zelf de handschoen op. Het thema van het festival is dit jaar: The Future Of Diversity Is Now!

Reguillo: „Er wordt heel veel over diversiteit gepraat in de media, maar dat is het dus, er wordt alleen maar over gepraat. We gaan nu zelf een mediaplatform opzetten waarop we content kunnen aanbieden. En we gaan films zelf distribueren, zodat ze wel in de bioscoop te zien zijn.”

Zelf filmtalent ontwikkelen

Sinds vorig jaar kan talent ook zelf films voor het festival aanbieden. Er staan 13 jonge Nederlandse filmmakers met korte films op het programma. Eurydice : „Zelf talent opleiden in filmmaken doen we al vanaf de start van de onderneming. Alleen al door je mobieltje op te pakken kan je zo makkelijk iets filmen. Van sommige inzendingen denk je meteen, kwalitatief gezien niet goed genoeg, maar er zijn ook veel die zo tof zijn! En er zijn ook steeds meer professionele afgestudeerde zwarte filmmakers die mooi werk leveren. Toffe verhalen met goed acteerwerk. En dan denk ik, waarom kennen wij deze mensen eigenlijk niet?”

    • Dominique van Varsseveld