ProRail sluit eigenmachtig onbewaakte overweg af voor verkeer

De spoorbeheerder plaatste op eigen houtje betonblokken voor een overweg in Lunteren omdat het bedrijf de besluitvorming over beveiliging te traag vindt verlopen.

De betonblokken werden donderdagochtend geplaatst. Foto ProRail

ProRail heeft donderdagochtend betonblokken gezet voor een onbewaakte overgang in Lunteren. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Met de eigenmachtige actie hoopt ProRail vastgelopen gesprekken over het opheffen en beter beveiligen van onbewaakte spoorwegovergangen nieuw leven in te blazen.

Het gaat om de overweg op de Mijllerweg, die bereikbaar is voor alle weggebruikers. Er is een bewaakte overgang in de buurt die auto’s, fietsers en voetgangers kunnen gebruiken. Het is de eerste keer dat de spoorbeheerder betonblokken plaatst.

Gevaarlijk

Volgens ProRail zijn de 120 onbewaakte overgangen die Nederland telt gevaarlijk en worden ze door sneller en frequenter rijdende treinen steeds gevaarlijker. Het bedrijf wil de overwegen snel sluiten of beter beveiligen, maar stelt dat overleg hierover vaak jaren duurt en dat lokale besluitvorming te traag is. Om die reden worden als “breekijzer”, zoals ProRail het zelf noemt, de betonblokken nu ingezet.

Twitter avatar markduursma Mark Duursma . @ProRail voert omstreden plan uit: onbewaakte overgang aan Mijlerweg in Lunteren is vanochtend afgesloten met betonblokken. Bedoeld om rechtszaak uit te lokken. Overleg met particuliere grondeigenaar zit vast.

Als bij andere gevaarlijke onbewaakte overwegen niet snel knopen worden doorgehakt, is ProRail voornemens nog meer betonblokken te plaatsen. “Als er weer een ongeluk gebeurt, willen wij niet het verwijt krijgen dat we niks doen”, zei topman Pier Eringa vorige maand. “Dat is niet meer uit te leggen”. Vervoersbedrijf Connexxion zei ook niet langer te willen wachten en wil later deze week een overweg in het Groningse Scheemda afsluiten met een hek.

Staatssecretaris van Infrastructuur Stientje van Veldhoven (D66) zei in NPO Radio 1-programma Smaakmakers dat ze de actie van ProRail begrijpt, omdat op lokaal niveau besluitvorming veel te traag tot stand komt. Ze wil vanuit Den Haag gaan kijken naar hoe procedures lokaal versneld kunnen worden. Wel merkte Van Veldhoven op dat onveilige spoorwegovergangen niet “zomaar” kunnen worden afgesloten, maar dat dit altijd in goed overleg moet gebeuren.

ProRail had donderdag eigenlijk twee onbewaakte overgangen in Lunteren willen afsluiten. Een omwonende wist woensdag in een kort geding echter te elfder ure te voorkomen dat bij de overgang bij de Zandweg blokken konden worden geplaatst. ProRail had de hijskraan al klaarstaan, maar de 75-jarige bewoner stapte met een beroep op de erfdienstbaarheid naar de rechtbank. De rechter doet pas over twee weken uitspraak. Mits de spoorbeheerder in het gelijk wordt gesteld, is ProRail van plan om daarna direct de blokken te plaatsen.

Verreweg de meeste van de 2.350 overwegen in Nederland zijn beveiligd met bellen, lichtsignalen en spoorbomen. Onbewaakte overwegen zijn enkel gemarkeerd met een andreaskruis en schrikhekken, waardoor weggebruikers zelf alert moeten zijn of er treinen aankomen. Jaarlijks vallen bij deze overwegen gemiddeld twee doden.

    • Casper van der Veen