Minister Van Nieuwenhuizen wist van ingetrokken verklaring Stint

Een proces-verbaal dat een motief vormde voor het Stint-verbod, is later in twijfel getrokken. De minister wist daarvan, blijkt nu.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD, Infrastructuur en Milieu) kondigde op 1 oktober een rijverbod voor Stints aan op de openbare weg. Foto Rob Engelaar/ANP

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) wist dat er twijfels bestonden over een proces-verbaal dat een grondslag vormde voor een rijverbod voor de Stint. Toch noemde ze de schriftelijke verklaring in een Kamerbrief als een van de redenen om het voertuig van de weg te halen.

Het gaat om een proces-verbaal van een medewerker van een Amsterdams kinderdagverblijf. Uit een document van het Openbaar Ministerie blijkt dat op 20 september, de dag van het Stint-ongeluk in Oss waarbij vier kinderen omkwamen, de kinderdagverblijfmedewerker een melding bij de politie liet optekenen. Ze verklaarde volgens RTL, die de directeur van de opvang sprak, over problemen met de remmen van de Stint die ze gebruikte voor haar werk.

Volgens het OM-document is de medewerker vervolgens ontevreden met de manier waarop de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) “haar verklaring gebruikt”. De ILT en de Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV) onderzoeken de veiligheid van de Stints. Daarom belde de vrouw op 30 september de ILT en zocht ze op 1 oktober contact met de politie. Aan beide instanties deelde ze mee dat ze haar verklaring wilde intrekken en dat ze moeite had met de lezing van de ILT. De Inspectie schreef in haar onderzoeksverslag dat een Stint “in een niet nader te benoemen plaats op hol geslagen zou zijn”.

Niet alleen de ILT en de politie waren van de kanttekening van de vrouw op de hoogte. Op zondag 30 september waren de twijfels over het proces-verbaal bij het hele ministerie bekend, zegt Geert Koolen, woordvoerder van staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66). Van Veldhoven stond die dag persoonlijk met de vrouw van het kinderdagverblijf in contact over haar onvrede met de manier waarop ILT met het verhaal omging.

Twijfels

Vervolgens, zegt woordvoerder Koolen, meldde Van Veldhoven dit aan minister Van Nieuwenhuizen, die er al bekend mee was. Toch noemde de minister het de dag erna (1 oktober) in een brief aan de Kamer als een argument om een rijverbod voor de Stints in te voeren.

Volgens Ivar Noordenbos, woordvoerder van Van Nieuwenhuizen, deed de minister dit omdat ze op het moment dat ze het verbod invoerde alleen wist dat er twijfels waren over het proces-verbaal, maar niet wat die inhoudelijk voorstelden. Dat weet de minister pas sinds woensdag. Toen ontving ze het hele tweede proces-verbaal van de vrouw: haar oorspronkelijke melding plus de kanttekeningen.

In de Kamerbrief van woensdag schrijft Van Nieuwenhuizen: “Ook nu ik het nieuwe proces-verbaal ken, blijven voor mij de twijfels rondom de veiligheid van de Stint overeind.” De voorzieningsrechter in Utrecht gaf haar daar donderdag in gelijk. De rechter deed uitspraak in een kort geding dat was aangespannen door een kinderopvang in Almere. Dat wilde de Stint weer kunnen gebruiken. De voorzieningsrechter noemde het rijverbod van de minister “voldoende gemotiveerd” zolang het vervolgonderzoek naar de risico’s van het voertuig loopt.

Maand

Op de vraag waarom het een maand duurde voordat de minister de tweede schriftelijke verklaring van de kinderdagverblijfmedewerker kon inzien, verwijst de woordvoerder herhaaldelijk naar de Kamerbrief die Van Nieuwenhuizen woensdag stuurde. Maar de brief schept daar geen duidelijkheid over. Evenmin staat daar iets in over dat Van Nieuwenhuizen wel van de twijfels over de schriftelijke verklaring op de hoogte was, maar niet van de inhoud. Uit antwoorden op Kamervragen die Van Nieuwenhuizen 18 oktober publiceerde, blijkt wel dat de Kamer had kunnen weten over het proces-verbaal dat de kinderdagverblijfmedewerker later wilde intrekken. Die mededeling staat verstopt op pagina zes van het onderzoeksverslag van de ILT die bij die antwoorden was gevoegd, een van de zeker 44 documenten die erbij zitten.

Lees ook: Fabrikant Stint kondigt faillissement aan

Opvallend is dat vorige week zaterdag het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat tegen RTL zei dat het “niet bekend is” met een aanvullende verklaring van de vrouw. Daarmee bedoelde het ministerie dat het niet bekend was met het bestaan van een aanvullend proces-verbaal, zegt een woordvoerder nu.

Kamerdebat

Deze donderdagavond spreekt de Tweede Kamer met de minister. Kamerleden van de linkse oppositie zijn zeer kritisch over de wijze waarop Van Nieuwenhuizen haar besluit voor de schorsing heeft onderbouwd.

In Oss kwamen eind september vier kinderen om het leven toen de Stint waar ze in zaten door een nog onbekende oorzaak op een spoorwegovergang terechtkwam en geschept werd door een trein. Een 11-jarig kind en een 32-jarige begeleidster, die het voertuig bestuurde, raakten zwaargewond.

Correctie (1 november 2018): In een eerdere versie van dit artikel stond dat de minister haar beslissing mede had gebaseerd op een ingetrokken proces-verbaal. Dat klopt niet, een proces-verbaal kan niet ingetrokken worden. Het ging om een ingetrokken verklaring waarvoor vervolgens een tweede proces-verbaal werd opgemaakt, dit is aangepast.

    • Guus Ritzen