Dit is Nederland op z’n vlakst

Tijdschrift

Het kosmopolitische tijdschrift Monocle gaat deze maand deels over Nederland. ‘Een knap staaltje city-marketing.’

Moet je blij zijn als een toonaangevend internationaal tijdschrift 24 pagina’s aan Nederland besteedt? Of zouden ze in Amsterdam vrezen voor een nog zwaardere druk op de stad die al zo zucht onder het toerisme? Het kosmopolitische Monocle bracht deze maand een ‘Netherlands issue’ uit, met op het voorblad van de ‘limited edition’ voor Nederland (4.000 stuks) een grote kaas, in de vorm van een Pac-Man-happertje en de kop Say Cheese! Beetje cheesy wel.

Gelukkig voor Amsterdam staat op de cover ook al: ‘En waarom niet alle pret in Amsterdam is (Hallo Utrecht, Eindhoven en Delft).’

Monocle is een tijdschrift over cultuur, design, zaken, politiek en reizen voor de wereldburger die vaker op luchthavens hangt dan thuis op de bank. De hoofdredacteur is Tyler Brûlé die met zijn Fast Lane-column in de Financial Times een onverwoestbare status als stijlicoon verwierf. Best opmerkelijk daarom dat het Nederland-katern zo’n bloedeloze promotiefolder is geworden. Of is die non-descripte vliegveldstijl juist de bedoeling?

Willekeurige ogende opsomming

Die kaas (met het tekstwolkje ‘Ik heb altijd lekkere trek’) zien we binnenin niet meer terug. De bijlage gaat over ‘people and players remaking The Netherlands’. Wat de lezer krijgt, is een tamelijk willekeurige ogende opsomming van mensen, start-ups en grotere bedrijven. Sommige zijn interessant, en daar zou je dus wel meer over willen lezen en vooral meer van willen zien dan een Wikipedia-tekstje met een postzegelplaatje.

Lees ook: Tyler Brûlé van Monocle weet heel goed hoe het moet, en niet

Maar het grotere artikel over de bloemenveiling in Aalsmeer ziet eruit alsof de adverteerders op z’n minst hebben meegedacht – hoewel de uitgever zegt dat dat niet zo is. Enigszins dubieus is de „romantische verklaring” van het succes van de Nederlandse scheepsbouw: „De Nederlandse rijkdom stoelt op de scheepsbouw uit de zeventiende eeuw die hielp landen te overheersen.” Is dat iets om trots op te zijn?

Zes van de vierentwintig Nederland-pagina’s zijn advertorials voor Utrecht, Groningen, Eindhoven en Rotterdam, verderop staat een redactioneel must-do lijstje voor Rotterdam, Utrecht en Eindhoven.

Het enige echte reisverhaal gaat over Amsterdam, over de charmante brugwachtershuisjes die nu als hotel(kamer) zijn ingericht. Jammer dat het aantal locaties alweer gedateerd is (er zijn er nu 13 open in plaats van 12). Maar dat soort slordigheidjes zal toeristen niet tegenhouden. Knap staaltje city marketing, deze uitgave van Monocle.

    • Martine Kamsma