Te weinig plannen: 2 miljard euro voor nieuwe wegen en spoor wordt niet uitgegeven

Minister Van Nieuwenhuizen heeft het geld doorgeschoven naar latere jaren. De Tweede Kamer vreest dat het geld elders wordt uitgegeven.

Knooppunt Hoevelaken, dat voor 774 miljoen euro wordt vernieuwd om het aantal files te verminderen. Foto Sem van der Wal / ANP

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat krijgt de twee miljard euro die dit kabinet bij haar aantreden beschikbaar heeft gesteld voor extra wegen en spoor, voorlopig niet uitgegeven. Er zijn te weinig concrete plannen beschikbaar. Dat zei minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur, VVD) woensdag tijdens een debat in de Tweede Kamer over de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Dit jaar was 500 miljoen euro beschikbaar, volgend jaar meer dan één miljard euro. Van Nieuwenhuizen heeft een belangrijk deel van het geld inmiddels doorgeschoven naar latere begrotingsjaren. Volgens haar blijven die bedragen op termijn wel beschikbaar voor nieuwe wegen en openbaar vervoer, maar de Tweede kamer was daar niet van overtuigd. Ten minste 250 miljoen euro is inmiddels teruggestort naar het ministerie van Financiën om de rijksbegroting op orde te houden. Dat geld komt na 2023 weer beschikbaar voor asfalt en spoor, maar dan zit er inmiddels een nieuw kabinet met mogelijk andere prioriteiten, aldus het Tweede Kamerlid Suzanne Kröger (GroenLinks). „Honderden miljoenen worden afgeroomd ten behoeve van de staatsschuld en het is onduidelijk of die ooit weer beschikbaar komen voor infrastructuur.”

Staatsloterij

Van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat, D66) lieten bij hun aantreden weten dat er, na jaren van bezuinigingen, weer extra zou worden geïnvesteerd in nieuwe wegen en extra spoor. Van Nieuwenhuizen vergeleek die 2 miljard extra met een gezin dat volkomen onverwacht de Staatsloterij wint. „Dit extra geld kwam ook onverwacht en dan moet je bedenken waar je dat aan gaat uitgeven. En vooral bij infrastructuur geldt dat er een groot verschil is tussen droom en daad.”

Lees ook: Minister wil één methode voor het meten van files

Ze noemde verbreding van de A2 bij Den Bosch, een project dat concreet genoemd wordt in het regeerakkoord. „We willen het allemaal, maar het vergt nog heel veel studie voordat die verbreding van de A2 daadwerkelijk van de grond komt.”

35 procent meer files

De aantrekkende economie zorgt de komende jaren voor 35 procent meer files, zo waarschuwde het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) van het ministerie gisteren. Het instituut verwacht dat het aantal kilometers dat met de trein gereisd wordt, tot 2023 met zes procent stijgt. „Overvolle treinen en 35 procent meer files, terwijl op het ministerie structureel miljoenen niet kunnen worden uitgegeven”, aldus het Tweede Kamerlid Remco Dijkstra (VVD) tijdens het debat.

Van Nieuwenhuizen bleef herhalen dat het extra geld weliswaar wordt doorgesluisd naar latere jaren, maar beschikbaar blijft voor infrastructuur – ook die 250 miljoen die terug gestort is naar Financiën. Maar aan een motie van GroenLinks waarin wordt vastgelegd dat die bedragen ook op termijn niet mogen worden wegbezuinigd, had ze geen behoefte. Want daar waren volgens haar al goede afspraken over gemaakt.

    • Jos Verlaan