StukTv-presentatoren Thomas van der Vlugt, Giel de Winter en Stefan Jurriens.

Foto Andreas Terlaak

Talpa koopt YouTubekanaal StukTV weg bij RTL

YouTube

Door het populaire StukTV aan zich te binden wil John de Mol ook een grote speler op de YouTube-markt worden. „John zei: ga maar maken wat je wil.”

Talpa wordt eigenaar van YouTubekanaal StukTV. Dat maakten Talpa en StukTV woensdagavond bekend. Door de aankoop is Talpa Network in één klap een grote Nederlandse speler op de YouTubemarkt. Het is de eerste keer in Nederland dat een mediabedrijf een YouTubekanaal koopt.

„Met de overname maken wij een statement”, zegt Talpa-topman John de Mol in een persbericht. „Wij willen ook in het online social domein hét Nederlandse mediabedrijf worden.” Bedragen worden niet bekendgemaakt. StukTV-oprichter Giel de Winter wordt creatief directeur bij Social, de sociale-media-afdeling van Talpa.

Door op grote schaal bedrijven aan te kopen en grote namen aan zich te binden, bouwt De Mol de laatste maanden aan een groot en breed mediabedrijf. Talpa Netwerk kocht onder meer SBS, ANP, Sky Radio, Radio Veronica, en tv-makers en radio-dj’s als Johan Derksen, Albert Verlinde, Giel Beelen. Via SBS had hij al Social1nfluencers in handen, een ‘multi channel network’ (MCN) dat reclamecampagnes verkoopt voor de kanalen van honderdvijftig ‘influencers’.

Tot woensdag was StukTV het paradepaardje van concurrent RTL. Daar werd de ‘samenwerking’ in 2016 geleden nog groots aangekondigd. Met 1,9 miljoen abonnees is het kanaal een van de populairste van Nederland. StukTV werd bekend met het mantra: „Wij gaan stuk voor jou!” Makers Giel de Winter (28), Thomas van der Vlugt (26) en Stefan Jurriens (27) voeren opdrachten uit van de kijkers. Elke woensdag om stipt vijf uur verschijnt een video van ze op YouTube, al bijna zes jaar lang.

Lees ook: StukTV: waarom zou je tv maken als je YouTube hebt?

„Ik wil grote stappen maken. Dat gaat sneller bij Talpa”, zegt Giel de Winter. Hij zit in een Amsterdamse Bagels & Beans, gekleed in een zwarte trui en met een bandana op zijn hoofd. Over een paar uur wordt de overstap bekendgemaakt op een borrel bij Talpa. Als hij daar straks de baas is, zegt hij, moet de kwaliteit van online video omhoog„ Het is soms te makkelijk. Views scoren, zonder kwaliteit. Tegen influencers die bij Talpa zijn aangesloten ga ik zeggen: wat wil je echt maken?”

Waarom zou je een YouTube- kanaal verkopen?

„Talpa betaalt voor het bereik en de formule, niet om die oude content tot uitentreuren te kunnen exploiteren. Ik blijf StukTV leiden. De kijker verwacht dat de video’s op YouTube beter worden. Dat is duur, en het budget was er gewoon niet. Ik moest altijd maar leuren om financiering, bij adverteerders die eigenlijk niet in online geloven. Uitleggen dat ze er een doelgroep mee bereiken die geen televisie meer kijkt. Daar wil ik me niet meer mee bezig houden. Ik wil programma’s ontwikkelen. Ik heb een vrijbrief van John gekregen. Hij zei: Giel, ga maken wat je wil.”

Ze zeggen altijd dat adverteerders voor YouTubers in de rij staan

„Merken begrijpen nu dat ze een paar duizend euro moeten betalen om een vlogger iets omhoog te laten houden in een video. Maar ik wil online series maken. Dan heb je het over productiebudgetten van honderdduizenden euro’s; en forse investering. Dan zeggen ze al snel dat ze toch liever The Voice doen.

StukTV maakt sinds een paar jaar ook series. Zo als Mad Trip, een reisprogramma (deels betaald door Mentos), en Jachtseizoen (betaald door Samsung). In Jachtseizoen moet een bekende Nederlander gekleed in een oranje overall zich vier uur schuil houden voor de drie presentatoren. De aflevering met Rico Verhoeven, die zondag op YouTube verscheen, is 1,8 miljoen keer bekeken. Een vergelijking: naar het soortgelijke tv-programma Hunted op jongerenzender NPO3 keken maandag 641.000 mensen. De gemiddelde NPO3-kijker is 43 jaar. De kijkers van StukTV zijn gemiddeld 25 jaar.

De bekendmaking van Talpa lijkt op die van RTL, van twee jaar geleden. Daar stond ook dat jullie samen optrekken om betere content te maken.

„Het is de financiering die spaak liep. Misschien hadden RTL en ik soms een andere visie.”

De Winter zei eerder dat RTL Jachtseizoen niet wilde financieren. Hij heeft het programma uit eigen zak betaald. Mensen beginnen altijd over Jachtseizoen”, zegt De Winter, „maar het kan echt veel beter. Bij Talpa mag ik twaalf grote series per jaar gaan produceren.”

Waarom zou Talpa wel investeren?

„Goede formats kunnen we doorvoeren naar het buitenland. We willen adverteerders laten zien dat er goede video’s voor online worden gemaakt.”

    • Romy van der Poel