Recensie

Taaie plaat Akinmusire staat bol van statements

Steeds meer drukt de Amerikaanse trompettist Ambrose Akinmusire zijn non-conformistische, genremengende stempel op de jazz, als een doordacht componist en speler met visie. Origami Harvest is een protestvuist in de periferie van de jazz. Een tamelijk abstract album dat bol staat van experiment en statements in composities die jazz met zijn band, kamermuziek (van de strijkers van het Mivos Quartet) en hiphop/spoken word (van rapper Kool A.D) vervlechten.

Maar het is taaie kost.

Je voelt het in alles. Die barsheid van de strijkers. De dwarse ritmiek die steeds op het verkeerde been zet. De maatschappijkritische, bozige teksten. Hoe Akinmusire in ‘Free, White and 21’ de namen opsomt van mensen die door politiegeweld om het leven kwamen. Zijn eigen trompet is ondergeschikt aan de contrastrijke ambitie. Dit is niet een plaatje om je te laten meevoeren. Maar om over na te denken.

    • Amanda Kuyper