Schiphol verhoogt tarieven luchtvaartmaatschappijen

Vooral voor het gebruik van vervuilende en lawaaiige vliegtuigen moet straks meer worden betaald.

Archiefbeeld van luchthaven Schiphol. Foto Lex van Lieshout/ANP

Luchtvaartmaatschappijen gaan de komende drie jaar gemiddeld 7,9 procent meer betalen voor het gebruik van luchthaven Schiphol. Vooral voor de meest vervuilende en lawaaiige vliegtuigen gaat Schiphol meer rekenen. Schonere vliegtuigen worden juist gestimuleerd. Dat maakt de luchthaven woensdag bekend.

Lees ook: Plan luchtvaartindustrie moet CO2-uitstoot met een derde verminderen. Milieuorganisaties zijn kritisch over de ambities.

De havengelden worden voor de komende drie jaar vastgesteld. Voorheen werden de prijzen per jaar herzien. In 2019 nemen de haventarieven gemiddeld 10,7 procent toe, in 2020 nog eens 8,7 procent en in 2021 opnieuw 4,2 procent.

Daarmee maakt Schiphol de sterke verlaging van afgelopen jaren grotendeels ongedaan. In 2016 werden de havengelden verlaagd met 11,6 procent. Het jaar daarvoor daalden ze 6,8 procent.

‘Forse tarieven’

Schiphol stelt een basistarief in en verdeelt de vliegtuigen onder in zeven categorieën. Meer vervuilende vliegtuigen betalen een hoger bedrag. In 2021 moet voor de meest luidruchtige en vervuilende vliegtuigen 180 procent van de standaard start- en landingsgelden worden betaald. Het gaat dan om de Boeing 747-200 en de McDonnell Douglas MD-80.

Voor schonere vliegtuigen betalen de maatschappijen minder dan het basistarief. Onder andere de Airbus A320neo en de Boeing B787 (Dreamliner) vallen in de laagste categorie. De maatregelen sluiten aan bij het actieplan van de hele luchtvaartsector, ‘Slim en duurzaam’, wat tot doel heeft 35 procent minder CO2-uitstoot te bereiken in 2030.

In een reactie zegt KLM dat de tarieven “fors” zijn, maar dat te weinig wordt gekeken naar duurzame alternatieven, meldt persbureau ANP. Als mogelijk alternatief noemt de luchtvaartmaatschappij dat kortere vluchten meer zouden moeten betalen dan verre vluchten.

Vorige week riep vliegmaatschappij easyJet Schiphol nog op milieuvriendelijke vliegtuigen aantrekkelijker te maken. De prijs van de havengelden hangt voor zo’n 20 procent af van het type toestel, en voor 80 procent door factoren die samenhangen met passagiers. De prijsvechter vindt dat deze verhouding 60/40 zou moeten zijn. Schiphol geeft slechts een klein beetje gehoor aan deze wens en baseert de komende drie jaar 78 procent van het tarief op passagiers en 22 procent op het soort vliegtuig.

    • Simone Peek