Na Humberto Tan ook John de Mol slachtoffer nepadvertentie bitcoin

Nepreclame Facebook liet een nepadvertentie over John de Mol staan. Het sociale netwerk laat nepadvertenties vaker door.

In de advertentie werd bitcoinsoftware aangeprezen. Beeld Talpa Network

Op Facebook heeft een nepadvertentie gestaan over mediaondernemer John de Mol waarin bitcoinsoftware werd aangeprezen. De inmiddels verwijderde advertentie verwees naar een website met een verzonnen verhaal waarin ook de naam en een foto van De Mols zoon Johnny de Mol werden gebruikt. Dat meldt Talpa Network, het mediabedrijf van De Mol, in een persbericht.

Het is niet de eerste keer dat een bekend figuur wordt opgevoerd in een nepadvertentie voor bitcoins. Presentator Humberto Tan maakte begin deze maand bekend dat maandenlang nepadvertenties over hem op Facebook circuleerden waarin stond dat hij zou hebben geïnvesteerd in bitcoins. De presentator kreeg boze mailtjes van mensen die hun geld hierin hadden geïnvesteerd en daarna waren kwijtgeraakt.

„Ik heb getwijfeld of ik op deze manier naar buiten moest treden”, zegt De Mol in het persbericht. „Maar ik wil voorkomen dat mensen geld kwijtraken en mij straks vragen waarom ik niet heb gewaarschuwd voor deze vorm van misleiding waar mijn naam ten onrechte aan verbonden wordt.”

De nepadvertenties zijn des te opmerkelijker omdat Facebook in januari besloot geen advertenties voor cryptomunten toe te laten op het platform. Deze worden, in de woorden van het sociale netwerk „vaak geassocieerd met misleidende of bedrieglijke promotiepraktijken”.

Hoe de advertenties op het platform terecht zijn gekomen kan een woordvoerder van Facebook niet zeggen. „Wij zullen dit intern evalueren.”

De advertentie verwees naar een pagina met een verzonnen verhaal, zogenaamd afkomstig uit de Vlaamse krant De Standaard. Beeld Talpa Network

Nepadvertenties vaker doorgelaten

Actualiteitenprogramma Brandpunt+ (KRO-NCRV) toonde eerder deze maand aan dat Facebook nepadvertenties vaak doorlaat. Het programma plande via nepaccounts advertenties met onjuiste informatie over partijleiders en stembureaus. Daarvan werd het grootste deel geaccepteerd. Website Vice News meldde woensdag politieke advertenties in naam van honderd senatoren te hebben geplaatst op Facebook. Die werden allemaal doorgelaten.

Het is volgens Talpa Network de tweede keer in korte tijd dat de naam van De Mol via een online advertentie is misbruikt. „Mediapartijen blokkeren en verwijderen de advertenties, maar het blijft oplichters lukken om advertenties geplaatst te krijgen. Het wordt tijd dat de politiek zich buigt over deze ongewenste ontwikkeling en regels stelt om het verschijnen van dit soort misleidende uitingen uit te bannen”, schrijft Talpa Network.

De Mol laat zich vaker kritisch uit over de grote Amerikaanse techbedrijven. Die zouden de Nederlandse advertentiemarkt domineren. „Het kabinet kijkt passief toe hoe buitenlandse bedrijven de Nederlandse kaas van ons brood eten”, zei hij eind vorig jaar bij de seizoenspresentatie van Talpa Network.

    • Reinier Kist