‘Zieke werksfeer bij gamemakers’

Weer kwamen de afgelopen weken verhalen naar buiten over de keiharde werksfeer bij een gamebedrijf. Dit keer bij Rockstar Games, net voordat de nieuwe blockbuster Red Dead Redemption II uitkwam. Het begon met een interview van Vulturemet medeoprichter Dan Houser. Die vertelde trots dat ze werkweken van honderd uur draaiden: 14 à 15 uur per dag inclusief het weekend. Toen kwam het verhaal van Kotaku. Op basis van anonimiteit sprak de gamesite honderd (ex-)medewerkers. Ze gaven aan zich verplicht te voelen om heel lange werkdagen te maken, ook in het weekend. Sommigen vertelden over gebroken relaties en mentale problemen.

Verhalen over de ziekmakende werksfeer bij gamebedrijven zijn niet nieuw. In 2004 begon de Amerikaanse Erin Hoffman een blog over de werktijden van haar partner bij marktleider Electronic Arts, 12 uur per dag, zes dagen in de week. In een markt waarin miljoenen dollars omgaan blijven deze verhalen terugkomen.

Dit lijkt geen effect te hebben op het succes van games. Marktonderzoeker GfK meldde maandag dat Red Dead Redemption II het op een na beste openingsweekend kent van dit jaar, net achter FIFA 19. Verkoopcijfers zijn er nog niet. Maar alles wijst er op weer een hit voor Rockstar. Hun Grand Theft Auto V verkocht meer dan 90 miljoen stuks en bracht 6 miljard dollar op, een van de best verkochte games ooit.

Recensie van Red Dead Redemption II pagina C8
    • Diederik Huffels