Opinie

    • Arne Doornebal

Maak nu eens ernst met een brug van Spanje naar Marokko

Europa-Afrika Bij een ‘nieuw partnerschap met Afrika’ hoort ook een treinverbinding, schrijft . Vrees niet voor ‘Calais-toestanden’.
De Straat van Gibraltar, gezien vanaf de heuvels boven Tarifa in Spanje, met de berg Jebel Musa in Marokko op de achtergrond. Foto Dimitri Surkov

Afrika en Europa liggen op het smalste punt slechts veertien kilometer van elkaar verwijderd. Een brug of tunnel door de Straat van Gibraltar zou aan beide continenten een economische impuls geven, vliegverkeer verminderen en een veilige migratieroute bieden.

Een nieuw partnerschap tussen Europa en Afrika, dat is wat Jean-Claude Juncker, scheidend voorzitter van de Europese Commissie in september beloofde. Laten we die belofte nakomen en werk maken van een brug of een tunnel tussen de continenten op de plek waar je vanuit het zuidelijkste puntje van Spanje met gemak de Marokkaanse heuvels kan zien liggen. China liet vorige week nog maar eens zien dat het kan met een brug – deels tunnel – naar Macau en Hongkong van 55 kilometer lengte. Die brug (kosten: 17 miljard euro) moet ook symbolisch onderstrepen dat Hongkong en het vasteland bij elkaar (gaan) horen. Over een Europa-Afrika-verbinding kun je hetzelfde zeggen: zo’n project geeft aan dat het Europa menens is met het nieuwe partnerschap.

Over zo’n verbinding wordt al zeker twintig jaar gepraat, vooral door Spanje en Marokko. Aan beide kanten is er animo. In 2007 meldde de BBC nog optimistisch dat de bouw van een tunnel het jaar erna al zou kunnen beginnen. Er liggen diverse modellen op tafel, want het probleem van de kortste route is wel dat de Middellandse Zee daar veel te diep is: 900 meter. Verder oostelijk is het maar 300 meter diep, maar dat is nog steeds veel dieper dan bij vergelijkbare, bestaande tunnels.

Illegale oversteek

De vraag of er een verbinding komt is vooral een politieke. Europese politici laten zich geregeld bezorgd uit over de duizenden doden die er per jaar vallen bij de illegale oversteek van de Middellandse Zee door Afrikaanse migranten. Zij moeten er van overtuigd worden dat een makkelijk toegankelijke tunnel een deel van het probleem zou kunnen weg nemen.

Natuurlijk kan je rondom zo’n ‘toegangspoort tot Europa’ situaties krijgen, vergelijkbaar met de Kanaaltunnel-ingang bij Calais, waar migranten zich verzamelen in de hoop de oversteek te kunnen maken. Toch is dat geen reden om het niet te doen. Het rap vergrijzende Europa moet minder bang worden voor migratie en vooral zich realiseren dat het vaak om tijdelijke arbeidsmigratie gaat.

Lees ook: Europa smeekt Afrika om hulp maar biedt geen alternatief voor illegale migratie

Maak die brug of tunnel zo toegankelijk mogelijk, met plaats voor auto’s, treinen, bussen en/of een hyperloop-zweeftrein. Laat de mensen weten dat het makkelijker wordt om naar Europa te komen, maar dat ze net zo makkelijk ook weer terug kunnen komen – zonder gezichtsverlies bij de achterblijvers. Maak Afrika letterlijk een deel van Europa en maak migratie circulair.

Hogesnelheidslijnen

Economisch zijn er tal van voordelen. Ook al heb je vanuit Marokko nog geen hogesnelheidslijnen die verder het continent in gaan, ontegenzeggelijk zie je ook in Afrika de regionale integratie en handel tussen de landen onderling toenemen. Een nieuwe verbinding tussen de continenten kan het startpunt zijn van een stimulans van de onderlinge handel, import en export omhoogstuwen en ervoor zorgen dat we als Europa eindelijk weer eens een streepje voor krijgen op de Chinezen, waarmee we de concurrentie in Afrika – zeker op infrastructureel vlak – nu verliezen.

Uiteindelijk moeten we toch veel minder gaan vliegen. Dus kom maar op met die treinverbinding met Afrika.

    • Arne Doornebal