Aantal files neemt komende vijf jaar stevig toe

In heel Nederland staat dinsdagochtend 970 kilometer file, en het onafhankelijke Kennisinstituut Mobiliteit (KiM) verwacht dat automobilisten over vijf jaar 35 procent meer reistijd zullen hebben.

Foto Marcel van Hoorn/ANP

Wie zich dinsdagochtend in de ochtendspits heeft gewaagd kan zich er waarschijnlijk een voorstelling van maken: zowel Rijkswaterstaat als de ANWB noteerden een filerecord voor 2018.

Dat kwam weliswaar door het weer, maar een nieuw rapport waarschuwt dat het de komende jaren alleen maar drukker wordt op de weg. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) stuurde de bevindingen van Kennisinstituut Mobiliteit (KiM) maandagavond laat naar de Tweede Kamer.

Omdat de capaciteit van het wegennet niet even hard groeit als de economie, zal het aantal files stevig toenemen. Concreet verwacht het KiM dat automobilisten over vijf jaar er gemiddeld meer dan eenderde aan reistijd bij krijgen ten opzichte van vorig jaar. Dat de brandstofprijs naar verwachting vanaf volgend jaar weer gaat dalen helpt daar niet bij, stelt het KiM.

Miljarden

Op Prinsjesdag maakte het kabinet bekend flink te zullen investeren in het Nederlandse wegennet. Daar komt tot en met 2030 ten minste duizend kilometer bij, tegen een kostenplaatje van 19 miljard euro. Een trendbreuk met het vorige kabinet van premier Rutte, dat juist vooral bezuinigde op infrastructuur. Voor ingrepen die op korte termijn iets tegen files moeten doen is 100 miljoen euro vrijgemaakt. Minister Cora van Nieuwenhuizen voelt zich door het instituut, dat onderdeel is van haar ministerie maar onafhankelijk opereert, gesterkt in haar beleid. Tegen persbureau ANP:

“De cijfers van het KiM onderstrepen dat we voluit door moeten om de groei van het verkeer op te vangen.”

Het KiM concludeerde in 2016 dat de bredere snelwegen die onder Rutte I en II waren aangelegd niet hadden geleid tot minder reistijd. Die steeg in 2015 met gemiddeld 22 procent, en in 2016 met 14 procent. Maar zonder uitbreiding van de rijstroken was “het reistijdverlies” volgens toenmalig minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD) “nog eens 48 procent hoger” geweest.

Openbaar vervoer

Het instituut verwacht dat het aantal kilometers dat met de trein gereisd wordt ook toeneemt. De dienstverlening van NS en andere vervoerders wordt de komende jaren verbeterd, stelt KiM, waardoor het reizigers minder moeite en tijd kost de trein te pakken. Wat betreft het gebruik van bus, tram en metro gecombineerd verwacht het rapport dat tot en met 2023 een toename van 6 procent.

    • David van Unen