Van Zweden wil met Lady Gaga samenwerken bij New York Philharmonic

60 Minutes Het Amerikaanse televisienetwerk CBS maakte een uitgebreid portret van chef-dirigent Jaap van Zweden in de reeks ‘60 Minutes’. „Je bent zo’n warme man.” „Nee hoor.”

‘Music Director’ Jaap van Zweden bij zijn openingsgala in de David Geffen Hall, Lincoln Center in New York bij het New York Philharmonic. DON EMMERT

Chef-dirigent Jaap van Zweden wil samenwerken met Lady Gaga bij zijn nieuwe werkgever The New York Philharmonic. Dat zei Van Zweden, sinds september als chef in dienst in New York, in het uitgebreide tv-interviewprogramma 60 Minutes van CBS, dat zondagavond geheel aan hem gewijd was.

Interviewster Lesley Stahl fronste even de wenkbrauwen toen Van Zweden dat vertelde. Er waren in de 60 Minutes-uitzendingen wel meer momenten waarin de interviewster zich verbaasd toonde over Van Zweden – en zijn vrouw Aaltje, die ook geïnterviewd werd.

Arme jeugd? ‘Nee, niet arm’

Bijvoorbeeld toen ze met Van Zweden door Amsterdam liep, en zag in welke kleine tweekamerverdieping hij opgegroeid was. „Jullie waren arm?”, vraagt Stahl. „Nee niet arm, we hadden geen geld”, riposteert Van Zweden.

Lees ook interview met Jaap Van Zweden over de New York Philharmonic

De 60 Minutes-interviewster wil ook weten hoe het komt dat Van Zweden bij zijn vorige werkgever, het Dallas Symphony Orchestra, kritiek te verduren kreeg dat hij als chef-dirigent daar zo streng en veeleisend kon zijn, dat er volgens een krant „een angstcultuur” heerste. „Je bent zo’n warme persoonlijkheid”, vond Stahl. „Niet als je bij mij in het orkest zit en als je je niet goed hebt voorbereid”, antwoordde Van Zweden.

In de uitzending komen ook anderen aan het woord, zoals Deborah Borda, de bestuursvoorzitter van het orkest in New York: „Hij is violist geweest, hij kent het orkest van binnenuit.” Dat maakt Van Zweden zo geschikt als chef-dirigent, aldus Borda. We zien Van Zweden aan het werk met zijn orkest tijdens repetities, waarin hij geen blad voor de mond neemt.

Ook Van Zwedens vrouw en familie komen aan bod in het uitgebreide tv-portret. Stahl wil weten hoe Jaap Aaltje versierde (met een vioolconcert). En ze ontmoet tijdens een familiebijeenkomst het derde kind van het echtpaar, Benjamin, die autistisch is, en aanvankelijk niet wilde praten. Maar dankzij muziektherapie praat hij nu toch – zelfs Engels, zoals Stahl tot haar verbazing merkt. Ze bezoekt ook de stichting Papageno die Jaap en Aaltje van Zweden hebben opgericht om autistische jongeren met onder meer muziektherapie te helpen.

Stahl gaat ook kijken hoe de jongste zoon van het echtpaar Van Zweden, Alexander, als dj technomuziek draait in een club. Ze hoopt dat The New York Philharmonic niet zulke muziek zal laten klinken onder leiding van Van Zweden. Dat valt wel mee, blijkt uit Van Zwedens antwoorden in 60 Minutes.

    • Paul Steenhuis