Stroopwafels en kaas voor nieuw talent

Tekorten IT-sector Met 3.000 vacatures is de vraag in de IT- en techsector groot. Eindhoven richt zijn pijlen op het buitenland. Maar techtalent moet de regio óók leuk vinden.

Student Luís Henrique Weissheimer Costa (staand): „Voordat ik hier kwam kende ik alleen PSV, maar echt alles is hier mooi. Dat ga ik ze thuis zeker vertellen, of ze het nu willen horen of niet.” Foto Merlin Daleman

Nog nooit was de 24-jarige Luís Henrique Weissheimer Costa buiten Brazilië geweest. Maar als de student materiaalkunde aan de universiteit in Florianópolis googlet naar mogelijkheden voor stageplaatsen, ziet hij een oproep om een weekje kennis te maken met Eindhovense techbedrijven. Hij is een van de vijfhonderd geïnteresseerden, en wordt toegelaten.

Nu eet hij in een Brabants studentenhotel een croissant met een plak kaas. Zijn vlucht, verblijf en onkosten worden volledig vergoed. In ruil daarvoor bezoekt hij een week lang zo’n tien Brabantse techbedrijven. „Ik leef hier als een prins, maar ben tegelijkertijd een slaaf van het schema”, zegt hij.

Concurreren met Silicon Valley

De ‘Tech Xperience Week’, zo heet de campagne waarmee vorige week tien buitenlandse „toptalenten” kennismaakten met Brabantse techbedrijven. Dat is nodig: veel bedrijven in de regio Eindhoven hebben behoefte aan slimme werknemers, maar kunnen die niet altijd vinden. Het gaat volgens ontwikkelingsmaatschappij Brainport Development in totaal om 3.000 vacatures in de techwereld of IT-branche. In bijna zeven van de tien vacatures is er vraag naar mensen met een hbo-opleiding of hoger.

Omdat die mensen niet allemaal in Nederland te vinden zijn, wordt er alles aan gedaan om de regio Eindhoven zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor buitenlandse werknemers met het juiste profiel. Kosten noch moeite worden gespaard: deze campagneweek kostte 160.000 euro – betaald door het bedrijfsleven, de provincie en verschillende gemeenten.

En dus zit Luís Henrique Weissheimer Costa, samen met negen andere hoogopgeleide techneuten, aan een ontbijttafel. Drie twintigers, drie dertigers, twee veertigers en twee vijftigers. Uit onder meer Egypte, Oekraïne en India. Ze hebben de dag ervoor kennisgemaakt met de binnenstad van Den Bosch. „Een bijna perfecte stad”, vond Weissheimer Costa het.

Vandaag gaat de groep een bedrijf op de High Tech Campus in Eindhoven bezoeken, ook wel het „Nederlandse Silicon Valley”. Er werken zo’n 11.000 hoogopgeleide onderzoekers van over de hele wereld, bij de 160 bedrijven en onderzoeksinstituten die er zitten.

Foto Merlin Daleman

Tussen de boterhammen en koffie door praat Paul van Nunen de groep bij over de economische geschiedenis van de regio. Van Nunen is directeur van Brainport Development, dat namens 21 gemeenten de regio economisch probeert te ontwikkelen. Als Van Nunen over het faillissement van autofabrikant DAF in 1993 vertelt, vraagt de Bulgaarse Rositsa Chankova hoelang Philips al failliet is. Van Nunen: „No, no, no, not Philips.”

Op weg naar de campus volgt een cameraploeg het groepje op de voet. Een van de voorwaarden van hun verzorgde verblijf in Nederland is dat ze continu gefilmd en gefotografeerd kunnen worden. De filmpjes worden online gezet en worden daar een onderdeel van de campagne. „Het doel is dat hun vrienden en kennissen in al die landen horen van Brainport, en de kansen die hier liggen”, zegt Van Nunen.

De nood aan goede werknemers is hoog, dus moet Eindhoven op de kaart worden gezet, zegt hij. „Veel buitenlanders kennen alleen Amsterdam, maar we concurreren onder meer met Silicon Valley. We moeten er dus alles aan doen om deze regio aantrekkelijk te maken.”

Het aantal expats in Eindhoven is hard gegroeid. Vinexwijk Meerhoven is populair onder de internationale kenniswerkers. Maar de wijk is niet de bruisende smeltkroes die het had kunnen zijn.

Heimwee

In het ‘Holst Centre’ op de High Tech Campus, waar onder meer sensortechnologieën worden ontwikkeld, staan de stroopwafels klaar. De mededeling dat de groep de koeken al eens geproefd heeft leidt tot lichte teleurstelling bij de organisatie.

Weissheimer Costa buigt zich met vier anderen tijdens een brainstorm over de vraag hoe de sensoren die het bedrijf ontwikkelt het beste toegepast kunnen worden. Ontwikkelaar Rick Dumont knikt af en toe enthousiast. Het is volgens hem goed mogelijk dat een aantal wordt gepolst voor een baan. „Dit zijn mensen die perfect bij ons zouden passen. Maar er zijn meer bedrijven in de race. Het is een battle voor de beste mensen.”

’s Avonds gaat een deel van de groep naar de Champions League-wedstrijd tussen PSV en Tottenham in het Philips-stadion. Philips heeft hen uitgenodigd, ze krijgen een diner in een lounge in het stadion en bekijken daarna de wedstrijd. Het maakt diepe indruk op voetbalfan Weissheimer Costa. „Al die supporters die zingen, een enorm kabaal. Het was ongekend.”

Voor de Braziliaan is een ding zeker: hij zal een ambassadeur voor Eindhoven worden in zijn thuisland. „Voordat ik hier kwam kende ik alleen PSV, maar echt alles is hier mooi. Dat ga ik ze thuis zeker vertellen, of ze het nu willen horen of niet.”

Brainport-directeur Van Nunen is niet bang dat de talenten zich door de verzorgde week moreel verplicht voelen positief over Eindhoven te zijn. „Het zijn tien onafhankelijke geesten, die vormen hun eigen oordeel.” Wel erkent de directeur dat deze campagneweek voor buitenlandse talenten misschien net iets specialer is dan voor de doorsnee kandidaat. „We gaan niet met elke nieuwe werknemer naar PSV, dat klopt. Maar we doen er wel alles aan om te helpen wanneer iemand het moeilijk heeft, bij iedereen.”

Weissheimer Costa is er nog niet uit of hij zijn thuisland zou willen verlaten voor Eindhoven. Er zijn voordelen, geeft hij aan, het salaris is hier bijvoorbeeld een stuk hoger. Maar toch: zijn moeder en zijn zus verlaten, dat zou de Braziliaan zwaar vallen. „Een deel van me wil het, maar een ander deel krijgt nu al heimwee. Een ding is zeker, ik zal deze week in Eindhoven nooit meer vergeten.”

    • Bram Endedijk