Shell liet geheimhoudingscontract tekenen voor kinderfestival

Generation Discover Ouders van kinderen die meededen aan het door Shell georganiseerde festival moesten vooraf een geheimhoudingsverklaring tekenen. Foto's van de kinderen zouden mogen worden gebruikt voor reclamedoeleinden.

Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid en president-directeur van Shell Nederland Marjan van Loon tijdens het evenement Generation Discover Foto Bart Maat/ANP

Schoolkinderen die half oktober meededen aan Generation Discover, het door Shell georganiseerde scholen- en kinderfestival over techniek en duurzaamheid in Den Haag, moesten hun ouders een geheimhoudingsverklaring laten tekenen. In het document, opgesteld door het ‘hoofdkantoor’ in Londen, werd aan het kind gevraagd om „alle details en de inhoud van het project vertrouwelijk” te houden. Het gaat om 5.000 schoolkinderen die met hun klas naar het evenement gingen.

Volgens de verklaring, die ook bij het festival van vorig jaar is gebruikt, mochten de kinderen niets publiceren over het evenement, dat bedoeld is om goodwill voor Shell te kweken. Volgens een woordvoerder was deze formulering niet de bedoeling. De gebruikte verklaring was niet gemaakt voor een kinderfestival, maar voor „business-to-business-evenementen”, waar vertrouwelijkheid nodig is. Ook legde Shell vast de beeltenis en naam van het kind naar „eigen goeddunken” te kunnen gebruiken voor reclame en andere commerciële doeleinden. Op het contract werd het Engelse recht van toepassing verklaard, zodat een klager niet bij de Nederlandse rechter terecht zou kunnen.

Femke Sleegers van actiegroep Fossielvrij Onderwijs, die een verklaring van een ouder kreeg toegespeeld, protesteert tegen wat zij noemt een „wurgcontract”. Volgens haar moet Shell de contracten ongeldig verklaren en de beelden vernietigen. „Kinderen kunnen zichzelf terugzien als uithangbord voor een voor 98 procent fossiele multinational”. Er zijn scholen die de verklaring niet hebben laten ondertekenen. Die werden toch toegelaten.

Lees ook: Ophef over kinderfestival van Shell

Gele keychords

Toen ouders de kwestie bij Shell aankaartten, heeft het bedrijf een minder ingrijpende verklaring laten opstellen die meer in overeenstemming is met de Nederlandse privacywetgeving. De verspreiding daarvan is niet meer bij alle scholen gelukt, aldus de woordvoerder, wel bij scholen die een winnende inzending hadden bij een wedstrijd in oplossingen van technische vraagstukken.

In de nieuwe verklaring krijgt Shell alleen het recht om foto's van kinderen te gebruiken. Volgens de wet is schriftelijke toestemming van de ouders voor het gebruik van foto's verplicht. Kinderen van wie de ouders deze verklaring hadden ondertekend, kregen een geel keycord om hun nek, zodat ze konden worden gefotografeerd. Bij de meeste van de 35.000 deelnemers was zo’n verklaring niet nodig, omdat ze niet met hun school naar het festival kwamen maar met hun ouders. Aan hen kon mondeling toestemming worden gevraagd.

    • Maarten Huygen