Fabrikant Stint kondigt faillissement aan

“Ik zie geen uitweg, nu de overheid niet met ons in gesprek wil over hoe we de Stint weer op de weg krijgen”, zegt eigenaar Edwin Renzen van het bedrijf Stintum tegen RTL Nieuws.

Foto: Rob Engelaar/ANP

De fabrikant van de elektrische bolderkar Stint vraagt deze maandag faillissement aan bij de rechtbank. Eigenaar Edwin Renzen zegt in interviews met RTL Nieuws en de Volkskrant dat er in de nasleep van het ongeluk in Oss met een Stint geen geld meer binnenkomt en dat zijn bedrijf Stintum het daardoor niet langer vol kan houden:

“Ik heb naar de cijfers gekeken: er komt al weken niets meer binnen. En er gaat alleen maar geld uit, alleen maar meer. Extra kosten, geen inkomsten. We hebben nog net de salarissen er een keer uit kunnen persen. Maar dit is niet vol te houden.”

Uit een reconstructie van RTL Nieuws blijkt dat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur, VVD) bij haar besluit de Stint van de weg te halen mogelijk verkeerde informatie heeft ontvangen van de Inspectie Leefomgeving en Transport, verantwoordelijk voor toezicht op de bolderkar. “Vrijwel ieder onderdeel van het feitenrelaas van de ILT, op basis waarvan de stint op 1 oktober werd verboden, blijkt niet te kloppen”, schrijft de nieuwszender. De ILT maakte fouten, verdraaide feiten en liet dingen bewust weg, aldus RTL. Hierdoor informeerde Van Nieuwenhuizen vervolgens de Kamer onjuist.

Door een dramatisch ongeval met een elektrische bolderkar van het merk Stint kwamen op 20 september vier jonge kinderen om het leven. Volgens voorlopige resultaten van het onderzoek naar de toedracht van dat ongeluk vormt de Stint een “potentieel veiligheidsrisico” en daarom heeft Van Nieuwenhuizen besloten het voertuig voorlopig van de weg te halen.

Lees ook: De Stint: een elektrisch karretje bedoeld als veilig alternatief

‘Ondeugdelijk onderzoek’

Eigenaar Renzen zegt tegen RTL Nieuws dat er geen overleg meer mogelijk is met het ministerie over de eventuele toekomst van zijn Stint en daarom voelt hij zich gedwongen de stekker uit het bedrijf te trekken:

“Ik zie geen uitweg, nu de overheid niet met ons in gesprek wil over hoe we de Stint weer op de weg krijgen. Het is op.”

Renzen blijft ervan overtuigd dat de Stint wel degelijk veilig is. Ook stelt hij dat het onderzoek op basis waarvan de bolderkar werd verboden niet deugt. Mogelijk gaat hij een schadeclaim indienen. Er reden zo’n 3.500 Stints rond in Nederland, de meesten in de kinderopvang, maar ook postbezorgers en gemeenten maakten er gebruik van.

De rechtbank beslist donderdag over de faillissementsaanvraag.

    • Arjan Meesterburrie