Door robot geschilderd schilderij geveild bij Christie’s

Het eerste door een robot met kunstmatige intelligentie (KI) gemaakt portret, Portret van Edmond de Bellamy, bracht bij Christie’s in New York bijna vier ton op.

Generative Adversarial Networks-print van Edmond de Bellamy, inkt op canvas, 2018. Foto Christie’s

Van een afstand lijkt het een traditioneel portret. Maar van dichtbij bestaat Portret van Edmond de Bellamy uit een raster van mechanisch uitziende stippen. Het gezicht van de man is een gouden waas met zwarte gaten voor de ogen.

Het gaat om het eerste door een robot met kunstmatige intelligentie (KI) gemaakt portret. Christie’s veilde het dit jaar vervaardigde ‘kunstwerk’ vrijdagavond in New York. Het bracht 432.000 dollar op, 380.000 euro, bijna vijftig keer de verwachte opbrengst.

Het Franse collectief Obvious, bestaande uit Hugo Caselles-Dupré, Pierre Fautrel en Gauthier Vernier, waagde zich eerder dit jaar aan een experiment om de creativiteit van een machine te vergelijken met die van een menselijke kunstenaar.

Het trio liet een computer elf portretten maken van de fictionele familie Bellamy. Het benodigde algoritme werd getraind, aan de hand van 15.000 geschilderde portretten afkomstig van WikiArt, om zelf een portret te maken.

Als auteur van het werk gaf Obvious de naam op van het gebruikte algoritme: het acroniem GAN (Generative Adversarial Networks). De naam van de Edmond de Bellamy – te lezen als ‘bel ami’, goede vriend – is een eerbetoon aan de uitvinder van het GAN-procédé, de Amerikaanse onderzoeker Ian Goodfellow (in het Nederlands ‘goeie kerel’), die zich bij Google Brain bezighoudt met de ontwikkeling van algoritmes en technieken waarmee computers kunnen leren.

Volgens de oprichters van Obvious is sprake van een nieuwe kunststroming: het GAN-isme.

    • Arjen Ribbens