Busje op bestelling naar het vliegveld

Proef Op afroep van vliegveld naar metro – zonder chauffeur. Dat wil de metropoolregio in 2019. Maar wie betaalt er?

Een voertuig van het type dat vanaf volgend jaar tussen Rotterdam The Hague Airport en metrohalte Meijersplein moet rijden. Foto Metropoolregio Rotterdam-Den Haag

Metropoolregio Rotterdam-Den Haag wil in 2019 een proef beginnen met automatisch rijdende busjes van metrohalte Meijersplein naar Rotterdam The Hague Airport. Daarbij rijden busjes zonder chauffeur op afroep van passagiers op en neer.

De busjes kunnen rijden zodra de betrokken partijen overeenstemming bereikt hebben over de verdeling van de kosten. Een startbedrag van 2 miljoen euro komt uit het budget van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, de overkoepelende organisatie die de uitkering van het rijk voor OV verdeelt over de lokale vervoerorganisaties in de regio.

In totaal stelt de Metropoolregio vanaf volgend jaar 15 miljoen euro beschikbaar voor proeven met automatisch vervoer op 10 locaties in onder andere Rotterdam, Den Haag, Delft en Schiedam.

In Rotterdam voert de Metropoolregio gesprekken met vervoersbedrijf RET om het automatisch vervoer van de metro naar het vliegveld te organiseren, zegt beleidsadviseur verkeer Patrick van Norden. Reden is dat de RET daar nu een buslijn heeft, lijn 33. Als de proef slaagt en de automatische busjes het vervoer tussen de metro en het vliegveld kunnen overnemen, kan deze lijn er wellicht uit.

Het is echter nog niet zeker dat de RET meewerkt aan de proef, zegt woordvoerder Rolf Harbers. In totaal is namelijk een bedrag van 7,5 miljoen euro nodig, zo blijkt uit een voorbereidingsdocument van de metropoolregio van mei 2018. De ontbrekende miljoenen moeten komen van de RET, Rotterdam The Hague Airport en het Rijk, zegt Van Norden.

Volgens de commercieel directeur van het vliegveld, Desiree Breedveld, vinden er op dit moment gesprekken plaats over de verdeling van de kosten en is een entiteit in oprichting waarin de financiering geregeld kan worden. Voor het vliegveld zullen de busjes een hoge toegevoegde waarde hebben, zegt zij. „Uit onderzoeken blijkt dat de meeste passagiers met het openbaar vervoer door willen reizen. Dus voor ons is een goede aansluiting op de metro naar de stad en centraal station belangrijk.”

Daarbij rijden de robotbusjes alleen als er passagiers zijn. „Efficiënter”, zegt Breedveld, „bovendien rijden de automatische busjes altijd, ook op tijdstippen dat lijn 33 niet rijdt”.

Daarnaast verplaatst het Albeda College komend jaar haar mbo-opleiding voor dienstverlening in de luchtvaart naar het bedrijventerrein bij Rotterdam The Hague Airport”, zegt Breedveld. „Daar komen een paar honderd leerlingen, ook van buiten Rotterdam, die van en naar de metro moeten.”

Verliesgevende buslijn

Op dit moment rijdt bus 33 elke tien minuten van Rotterdam Centraal naar het vliegveld, zegt reiziger Wilfried Wolk. Hij komt uit Wormerveer, boven Amsterdam, en reist geregeld via Rotterdam naar Girona omdat er een directe vlucht gaat. Als buslijn 33 eruit gaat, moet hij van station naar de metro, en van de metro in een automatisch karretje stappen. Wat hem betreft hoeft het dus niet zo nodig.

Maar er is ook een economisch motief, zegt public affairs-medewerker Ronald de Jong van de ANWB. „De hoogste kosten van een buslijn zitten in het betalen van de chauffeur.” Buslijn 33 is volgens hem verliesgevend. „Dat zou je op die manier kunnen oplossen.”

Als de proef niet slaagt, gaan er miljoenen verloren. „Dat risico is onlosmakelijk verbonden met vernieuwing in het vervoer”, zegt Van Norden van de Metropoolregio. „Het is ‘learning by doing’. Je weet niet hoe het afloopt terwijl de kosten hoog zijn omdat het systeem voor een groot deel voor het eerst ontwikkeld wordt.”

De belangrijkste vernieuwing is dat automatisch rijdende busjes niet op een afgesloten baan rijden, maar op de openbare weg. In de testfase is dit alleen het geval op het bedrijventerrein rondom Rotterdam The Hague Airport. Dan rijden de busjes van parkeerplaats P3, voor lang parkeren, naar de ingang van de luchthaven. Als dat probleemloos verloopt, gaan er busjes rijden vanaf metrohalte Meijersplein. Het grootste obstakel is dat de busjes de drukke vijfbaans G.K. Hogendorpweg over moeten steken. „Dat doen we alleen als blijkt dat het veilig is”, aldus Van Norden.

Ervaring

Ervaring met automatisch rijdende busjes in een voor ander verkeer afgesloten rijbaan is er al bij metrohalte Kralingse Zoom. Van daaruit vervoeren robotbusjes van Connexxion al bijna twintig jaar 1.100 passagiers per dag naar bedrijventerrein Rivium in Capelle aan den IJssel, en weer terug. „Daar is nog nooit een ongeluk gebeurd”, zegt woordvoerder van Connexxion Sigrid Homminga.

Komend jaar wordt dit traject verlengd tot de oever van de Maas bij de Van Brienenoordbrug. Daar komt een halte die aansluit op de Waterbus waarmee reizigers vanuit de Drechtsteden naar het Rivium en metrohalte Kralingse Zoom kunnen.

Op een deel van het nieuwe traject moeten de busjes ook over de openbare weg. „Maar opnieuw: alleen als dat veilig kan ”, zegt Van Norden. Er komen nieuwe, technisch meer geavanceerde busjes waardoor de kans dat dit lukt groter is dan met het huidige model. „De kennis die we opdoen kan ingezet worden voor de proef met automatisch rijdende busjes van de metro naar het vliegveld.”

    • Lucette Mascini