Artsen garanderen ‘warme overdracht’ na sluiting MC Slotervaart

Faillissement Slotervaart Veel vragen bij patiënten en medewerkers van het failliete MC Slotervaart. „Ik denk niet dat we ons salaris vandaag hebben gekregen.”

Vrijdag om 15 uur moeten alle klinische patiënten uit het Amsterdamse MC Slotervaart weg zijn. Foto: ANP/Michel van Bergen

We zijn failliet, maar we blijven open. Dat was donderdag aan het begin van de middag de mededeling van de curatoren in het bomvolle restaurant van het Amsterdamse MC Slotervaart.

Dat openblijven zal overigens niet lang duren, weten de aanwezige personeelsleden. Want nauwelijks 24 uur later, vrijdag om 15 uur, moeten alle klinische patiënten weg zijn. Hoe lang de poliklinische afdelingen open zijn, is nog onduidelijk. Ook de twee benoemde curatoren, Marc van Zanten en Marlous de Groot, weten het op dat moment niet.

„Mensen hebben natuurlijk ontzettend veel vragen, het is een bizarre bijeenkomst”, zegt vice-voorzitter Roos Blom van de ondernemingsraad. Bijvoorbeeld over hun inkomsten op korte termijn. „Het is vandaag betalingsdag, maar ik denk niet dat we salaris gestort hebben gekregen. En dat zorgt bij veel mensen direct voor problemen.”

De twee curatoren vertelden het personeel ’s middags dat zij zorg dragen voor de zakelijke afhandeling. De raad van bestuur blijft verantwoordelijk voor de zorg.

Het faillissement van het Slotervaartziekenhuis komt voor niemand als een verrassing. Eigenlijk is het ziekenhuis sinds zijn oprichting in 1976 nooit zonder financiële zorgen geweest. Maar van een uitgewerkt noodplan in samenwerking met de omliggende ziekenhuizen is geen sprake.

Lees ook: Een overbodig ziekenhuis met een huiselijke sfeer

„Wat er nu allemaal gebeurt? Dat zou ik zelf ook wel willen weten”, zegt een woordvoerder van een van de Amsterdamse ziekenhuizen. „De ontwikkelingen gaan nu zo snel.”

Even later volgt een geruststellende mededeling. „We staan in ieder geval garant voor acute hulp”, zegt Frank van den Bosch van het AMC. „Dat gaat niet alleen om de spoedeisende hulp, die we al over hadden genomen, maar sowieso voor alle zorg die niet kan wachten.” Dat betekent in de praktijk dat er wordt „opgeschakeld”. Hoe ziet dat er concreet uit? „Vergelijk het met een brand in een ander ziekenhuis. Dan zet iedereen de schouders eronder om de zorg direct over te nemen”, zegt Van den Bosch.

Eerder die dag was zorgverzekeraar Zilveren Kruis al met een geruststellende mededeling gekomen. „De veiligheid en de continuïteit van de patiëntenzorg in Amsterdam, Amstelveen en Zaandam” wordt door de verzekeraars en ziekenhuizen verzekerd. Volgens Zilveren Kruis, dat net als bij de IJsselmeerziekenhuizen de financiering van Slotervaart staakte, zorgen de artsen „voor een warme overdracht”.

Patiënten naar andere ziekenhuizen

Eerder deze week was er spoedoverleg tussen de ziekenhuizen. Maar de acute financiële problemen van Slotervaart dienden zich al maanden aan. Berichten dat er zelfs deze zomer al plannen voor noodopvang zijn gesmeed, worden door de andere instellingen niet bevestigd.

Al sinds dinsdag was de spoedeisende hulp van Slotervaart gesloten. „We zien nu mondjesmaat patiënten daarvandaan komen”, zegt een woordvoerder van het OLVG, het grootste algemene ziekenhuis van Amsterdam. „Het is nog redelijk rustig, mede door de herfstvakantie. Het gaat allemaal goed, maar dat het allemaal zo snel zou lopen met Slotervaart hadden we hier niet verwacht”.

Binnen 24 uur krijgen de circa 150 patiënten van het Slotervaart een nieuw plekje bij de naburige ziekenhuizen. Gezien de huidige krapte op de personeelsmarkt zouden de collega’s graag „de bijbehorende handen” erbij geleverd krijgen. „Dan kan je aan de onzekerheden van patiënten én personeel zo snel mogelijk een einde maken”, zegt Frank van den Bosch van het AMC.

Maar het is de vraag of de circa 1.300 medewerkers heel snel kunnen overstappen. „Er is volgende week donderdag een bijeenkomst van het UWV [de uitkeringsinstantie]. Dat kon niet eerder omdat er blijkbaar nog meer faillissementen zijn”, zegt Blom van de OR. „Ik denk niet dat veel mensen nu zeggen: tabee! Medewerkers hier hebben echt hart voor het ziekenhuis. Ondanks de grote vraag naar personeel in de zorg zal het allemaal niet zo gemakkelijk zijn. Sommigen werken hier al meer dan dertig jaar. Of ze spreken slecht Nederlands. Geen idee hoe dat afloopt.”

    • Erik van der Walle