China opent langste zeebrug ter wereld

In plaats van vier uur duurt een reis van Zhuhai of Macau naar Hongkong nu nog maar zo’n dertig minuten met de auto. Bekijk hieronder de beelden van de nieuwe brug.

De Hongkong-Zhuhai-Macau brug gezien vanaf een van de eilanden van Hongkong. Foto Anthony Wallace - AFP

De Chinese president Xi Jinping heeft dinsdag de langste zeebrug ter wereld over de Parelrivierdelta geopend voor verkeer. De 55 kilometer lange brug verbindt Hongkong en Macau met Zhuhai op het Chinese vaste land. Ter vergelijking: de Golden Gate Bridge over de Baai van San Franscisco in de Stille Oceaan, is zo’n 2,7 kilometer lang.

Auto’s kunnen de brug dinsdag al gebruiken, vanaf woensdag rijdt er ook een bus (privaat, geen openbaar vervoer) over het traject. In plaats van vier uur duurt een reis van Zhuhai of Macau naar Hongkong nu nog maar zo’n dertig minuten met de auto, is de verwachting. Maar de brug is niet zomaar toegankelijk. Wie de oversteek wil maken moet eerst een vergunning regelen én tol betalen. Verwacht wordt dat ongeveer 9.000 automobilisten dagelijks gebruik zullen maken van de brug.

Met de bouw daarvan werd in 2009 begonnen aan de kant van het Chinese vasteland en aan de kant van Hongkong, een onafhankelijke bestuurlijke regio in China, in 2011. Eigenlijk moest de brug al in 2016 klaar zijn, maar de bouw raakte vertraagd. In totaal was er met de bouw zo’n 20 miljard dollar gemoeid (17,5 miljard euro).

Onderzeetuneel

Een deel van de gigantische constructie bestaat uit een bijna zeven kilometerlange onderzeetunnel, waardoor schepen nog wel door de Parelrivierdelta kunnen varen. Het rond die delta is het snelst groeiende gebied in China wat betreft inwoneraantal, maar ook qua aandeel in het bruto nationaal product.

De brug moet bestand zijn tegen natuurgeweld, zoals de orkaan Mangkhut die onlangs over het gebied raasde. Voor de bouw is zo’n 400 duizend ton staal gebruikt.

Er is de afgelopen jaren ook veel kritiek geweest op de bouw van de brug. Zo geeft de brug China politiek en economisch gezien meer macht en invloed over de autonome regio´s Hongkong en Macau.

Daarnaast wijzen mensenrechtengroeperingen erop dat de bouw van de brug aan twintig mensen het leven heeft gekost. Bovendien zouden er zo’n 500 mensen gewond zijn geraakt bij de bouwwerkzaamheden. Verder zou de bouw negatieve effecten hebben gehad op het milieu en het leven in de zee. Zo zou de dolfijnenpopulatie met bijna 40 procent zijn gedaald, meldt de South China Morning Post.

    • Steven Musch