Katalysators Volvo leiden mogelijk tot schadelijke hoeveelheden stikstof

Door slijtage stoten vrachtwagens en bussen van het autobedrijf mogelijk meer stikstof uit dan toegestaan. De koers van het aandeel van het bedrijf zakte na de bekendmaking fors.

Vrachtwagens van Volvo stoten mogelijk niet toegestane hoeveelheden stikstof uit. Foto via iStock

De katalysators van vrachtwagens en bussen van Volvo slijten sneller dan aanvankelijk gedacht. Hierdoor zouden de voertuigen mogelijk te veel stikstof uitstoten, meldt het Zweedse autobedrijf dinsdag in een verklaring. De koers van het aandeel van het bedrijf daalde fors na de verklaring.

Het grootste gedeelte van de probleemvoertuigen werd verkocht in Noord-Amerika en Europa. Volvo kan nog geen schatting geven van de eventuele schade maar het bedrijf houdt er rekening mee dat die “substantieel” is.

Na de verklaring daalde de koers van het aandeel Volvo dinsdagochtend met 9 procent, maar herstelde in de loop van de dag alweer iets. De daling was ‘s middags nog bijna 6 procent.

Materiaalprobleem

Volvo benadrukt dat zijn vrachtwagens en bussen bij levering de maximale emissieniveaus niet overstijgen, maar dat door een “materiaalprobleem” de filtering na verloop van tijd minder goed werkt. Het bedrijf zegt het probleem te onderzoeken. Voorlopige resultaten laten zien dat “niet alle voertuigen en motoren op dezelfde manier en dezelfde mate worden aangetast”.

Als Volvo vrachtwagens en bussen moet terugroepen, zou dat opnieuw een tegenslag betekenen voor het bedrijf, dat al kampt met problemen in de toeleveringsketen. Hierdoor zijn onder andere de grondstoffen voor de productie van Volvo’s relatief duurder geworden.

Lees ook dit stuk over biodiesel: Of biobrandstof werkelijk duurzaam is, moet in de praktijk nog blijken

Dieselschandaal

Door internationale afspraken om de opwarming van de aarde tegen te gaan, liggen de auto-industrie en haar schadelijke koolstofdioxide- en stikstofuitstoot al een aantal jaar onder vuur. In 2015 gaf Volkswagen toe elf miljoen auto’s wereldwijd te hebben voorzien van ‘sjoemelsoftware’. Hierdoor leken de auto’s van het concern bij tests minder vervuilend te zijn dan ze op de weg waren. Twee jaar later schikte het concern voor 22 miljard dollar (19 miljard euro) in de Verenigde Staten.

Dinsdag werd bekend dat automerk Opel onderzocht wordt in verband met gesjoemel met emissiesoftware. Het bedrijf moet 100.000 auto’s terugroepen. Op diezelfde dag trof Audi een schikking van 800 miljoen euro vanwege de rol die het speelde in het dieselschandaal.

(Correctie 16-10: in een eerdere versie van dit bericht stond dat de filters van vrachtwagens en bussen van Volvo sneller slijten dan gedacht. Dat is onjuist, het gaat om de katalysators. Hierboven is dat aangepast.)

    • Kasper van Laarhoven