In beeld

Een schatkamer vol foto’s in het Victoria & Albert Museum

Het nieuwe Photography Centre in het Londense Victoria & Albert Museum opent vandaag haar deuren. Daar is te zien dat het V&A een ware schatkamer aan fotografie herbergt, die bekendstaat als een van de belangrijkste en meest uitgebreide fotocollecties ter wereld. De nieuwe tentoonstelling Collecting Photography: From Daguerreotype to Digital, toont werk van de grote namen uit de canon van de fotografie en onbekender werk. Een deel van de schenking die Paul McCartney dit jaar deed aan het V&A wordt getoond in een speciale vitrine.
Oud-Beatle Paul McCartney schonk begin dit jaar 63 foto’s aan het V&A, gemaakt door zijn overleden echtgenote Linda McCartney (1941-1998). Dit portret van Auntie Jin, een cyanotype, werd gemaakt in 1984. © Paul McCartney
Linda McCartney
De Britse Sian Bonnell (1956) plaatst doodgewone huishoudelijke objecten in een heel andere context en fotografeert ze als een soort sculpturale installaties. Haar foto Beach Clean (1999) werd in 2002 aangekocht door het Victoria and Albert Museum.
Sian Bonnel
Edward Steichen (1879-1973) was tussen de twee wereldoorlogen een van de belangrijkste fotografen voor Vogue en Vanity Fair. Dit portret van Vanity Fair-redacteur Clare Booth Luce maakte hij in 1938. © Estate of Edward Steichen, The RPS Collection at the V&A, London & DACS.
Edward Steichen
Oud-Beatle Paul McCartney schonk begin dit jaar 63 foto’s aan het V&A, gemaakt door zijn overleden echtgenote Linda McCartney (1941-1998). Zij maakte in 1968 foto's van de Jimi Hendrix Experience, 1968. In de vitrine in het V&A hangt naast deze contactsheet de foto van Jimi Hendrix die ze uiteindelijk groot zou afdrukken. © Paul McCartney
Linda McCartney
Ernest Payne (1859-1936), Röntgenfoto van een voet in een schoen (1896) © The RPS Collection at the V&A. De röntgentechniek, in 1895 uitgevonden door de Duitser Wilhelm Röntgen, werd een jaar later al door de Brit Ernest Payne toegepast in een album met afdrukken van röntgenfoto's met de botstructuur van handen, voeten en ruggengraat.
Ernest Payne
Oud-Beatle Paul McCartney schonk begin dit jaar 63 foto’s aan het V&A, gemaakt door zijn overleden echtgenote Linda McCartney (1941-1998). Zij schoot dit familietafereel van Paul en hun kinderen Stella and James in Schotland in 1982. © Paul McCartney
Linda McCartney
Linda McCartney (1941-1998) experimenteerde ook met kleuren, zoals we hier zien in Untitled, Polaroid, 1968 (c) Paul McCartney.
Linda McCartney
Mary McCartney, de dochter van ex-Beatle Paul en zijn vrouw Linda, schonk deze maand 14 foto's aan het V&A uit haar serie Off Pointe – A Study of the Royal Ballet After Hours. Dit intieme portret van balletdanseres Sian Murphy maakte ze in 2005. © Mary McCartney.
Mary McCartney
Untitled, staat er bij deze polaroid die Linda McCartney (1941-1998) maakte in een niet nader gedefinieerd jaar. © Paul McCartney.
Linda McCartney
Eadweard Muybridge, Camel trotting, uit Animal Locomotion (1887) © Victoria and Albert Museum, London. Muybridge werkte halverwege de negentiende eeuw aan het project 'Animal Locomotion', waarin hij de bewegingen van een hele reeks dieren via foto's kon analyseren.
Eadweard Muybridge
Julia Margaret Cameron, Pomona, (1872) © The RPS Collection at the V&A. Julia Margaret Cameron (1815-79) had een hechte relatie met het V&A. Al in 1865 kocht directeur Heny Cole 65 foto's van haar aan en kreeg ze een solotentoonstelling - uniek voor die tijd, zeker voor een vrouw. Het meisje op deze foto is Alice Lidell, die als kind ook model had gestaan voor Lewis Carrol en die hem inspireerde voor zijn boek Alice's Adventures in Wonderland.
Julia Margaret Cameron
J. D. 'Okhai Ojeikere, Fro Fro (1969-75) © J. D. 'Okhai Ojeik, V&A. De Nigeriaanse fotograaf J. D. ‘Okhai Ojeikere begon kort na de onafhankelijkheid van zijn land in 1960 met het fotograferen van de diverse haarstijlen, als documentatie van de eigen cultuur. Ruim veertig jaar lang legde hij meer dan duizend kapsels vast.
J. D. 'Okhai Ojeikere
Man Ray (1890-1976), La Maison, uit het Electricité-portfolio (1931) © Victoria and Albert Museum, London & DACS. Begin 1920 begon Man Ray in Parijs te experimenteren met het fotogram-proces, waarbij voorwerpen op fotopapier worden gelegd om daarna aan licht te worden blootgesteld. De Électricité-portefeuille is, zo schrijft het V&A, een van de beste voorbeelden van het grafische en commerciële gebruik van deze techniek. Man Ray maakte het werk in opdracht van een Frans energiebedrijf.
Man Ray