‘Als ik iets kijk, zoek ik naar rauwe, echte verhalen’

In Mediavreters vertellen mensen wat ze kijken, lezen, luisteren en liken. Deze keer: ondernemer Fauzia Mahomed Radja.

Ondernemer Fauzia Mahomed Radja (35) wil elke minuut van haar dag efficiënt besteden. „Daar kan ik best in doorslaan.” Ze deelt haar tijd in blokken in. Per blok beoordeelt ze hoe nuttig hetgeen is dat ze erin doet. Werk is nuttig, maar ook wanneer ze iets kijkt, leest of luistert wil ze daar „iets uithalen”. Dus als ze haar „oude” televisie aanzet, kijkt ze naar quizzen, zoals Eén tegen 100 of De slimste mens. „Om er direct wat van op te steken.” En ze zet ’m aan voor de documentaires van Louis Theroux, of Sinan Can. Die laatste volgde ze direct op sociale media na zijn serie In het spoor van IS. „Hij dringt zichzelf niet op, maar laat zien hoe iets gebeurd is. Als ik iets kijk, zoek ik naar rauwe, echte verhalen.”

Avondeten achter de televisie: dat is het schrikbeeld van Mahomed Radja. „Je hebt geen oog voor elkaar en geen oog voor het eten.” Het was één van de twee gebruiken die ze invoerde toen zij en haar man elkaar net ontmoetten. Geen televisie op de slaapkamer was nummer twee. „Daar moet je tijd hebben voor elkaar.” Van de televisie is de Rotterdamse geen fan. De verhouding tussen „Oh Oh Cherso-achtige commerciële televisie” en „inhoud” is scheef. „Verarming”, vindt Mahomed Radja.

Soms maakt ze zichzelf gek door overal een leerelement uit te willen halen. „Ik wil gewoon graag een goede gesprekspartner zijn, niet dommig overkomen.” Ze groeide op in Rotterdam als dochter van Hindoestaans-Surinaamse ouders. In de Hindoestaanse cultuur zijn prestaties van groot belang. „Aan een compliment over mijn uiterlijk heb ik niets. Je moet top of the bill zijn, ingenieur, advocaat, chirurg of ondernemer.”

Snel nieuws past niet bij Mahomed Radja. „Ik stel overal vragen bij. Klopt het? Waar komt het vandaan? Ik wil niet als een soort robot zomaar iets aannemen.” Ze leest Elsevier, Het Financieele Dagblad en NRC, om weg te blijven van het door haar gevreesde „vluchtige” karakter van programma’s als Shownieuws en RTL Boulevard. „Vroeger keken we daar thuis naar. Nadat ik uit huis ging, ben ik me meer gaan verdiepen. Ik begon met werken in de zakelijke dienstverlening, wilde op niveau aanhaken.”

Haar voorkeur voor het nuttige vloeit door in de boeken die Mahomed Radja kiest. „Ik lees veel management- en businessboeken. De zeven spirituele wetten van succes van Deepak Chopra bijvoorbeeld, dat is een boek over zelfverbetering met een praktische inslag. Dan boeit het me.”

Toch kan de boog – ook bij Mahomed Radja – niet altijd gespannen zijn. „Op vakanties verander ik in Dora the Explorer, een tekenfilmfiguur die nieuwsgierig is en altijd op onderzoek uitgaat. Ze staat symbool voor het loskoppelen van werk.” De fantasiewereld van Star Wars of superheldenfilms van Marvel zijn „lekker” om mee „uit de werkbubbel” te breken. „Ik geloof daadwerkelijk dat er buitenaards leven is. Het kan toch niet zo zijn dat wij het enige leven zijn in dit enorme universum? Daar is al bewijs voor denk ik, die complottheorie vind ik heel logisch.” Ze begint te lachen. „Oh jee, nu denken mensen natuurlijk dat ik gek ben.”

    • Floor Zijp