BMW breidt flink uit in China

Autoindustrie

BMW schroeft samen met lokale partner Brilliance de Chinese productie op naar 650.000 auto’s per jaar.

Automaker BMW versterkt zijn positie in China. Donderdag maakte het bedrijf bekend een overeenkomst te hebben gesloten met zijn lokale partner Brilliance. Het Duitse concern werkte al sinds 2003 samen met deze partij, nu vergroot het zijn belang in de joint venture van 50 naar 75 procent. Volgens persbureau Bloomberg betaalt BMW 3,6 miljard euro.

Het gezamenlijke bedrijf, BMW Brilliance Automotive, gaat ruim 3 miljard euro investeren in bestaande fabrieken in de stad Shenyang. Dat moet de productiecapaciteit vergroten naar 650.000 auto’s per jaar, vanaf 2020. Vorig jaar produceerde het bedrijf nog een kleine 400.000 auto’s. Door uitbreiding komen er 5.000 banen bij, meldt BMW. Nu werken 18.000 mensen bij BMW Brilliance Automotive.

De uitbreiding is mogelijk doordat de Chinese overheid de regels voor buitenlandse bedrijven heeft versoepeld. Tot nu toe mochten bedrijven niet meer dan 50 procent van de aandelen houden in Chinese joint ventures. BMW is van plan flink van de versoepeling te profiteren. De uitbreiding is de basis van „verdere groei van BMW in China”, zegt financieel bestuurder Nicolas Peter in een persverklaring.

China is al de grootste markt van BMW. Vorig jaar verkocht het bedrijf er zo’n 560.000 auto’s. In de eerste maanden van dit jaar lag het aantal verkochte auto’s al ruim 4 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder.

BMW voorziet bovendien een sterke groei in de vraag naar elektrische auto’s in China. Vorig jaar is de verkoop van elektrische BMW-auto’s in het land verdubbeld, de automaker verwacht dat deze trend dit jaar doorzet.