ProRail wil onveilige overgangen afsluiten

Spoor

ProRail gaat onbewaakte spoorwegovergangen afsluiten met betonblokken. Dat heeft de spoorbeheerder bevestigd aan NRC. Directeur Pier Eringa zei woensdag in De Telegraaf dat hij niet langer wil wachten tot allerlei inspraakprocedures zijn afgerond. De eerste overgang moet nog deze maand zijn afgezet. „Dat doen we met betonblokken. Dan kan niemand er meer door.” Eringa zegt de gevaarlijkste dertig onbewaakte overgangen snel te willen sluiten. „Het overleg gaat soms eindeloos door. Als er weer een ongeluk gebeurt, willen wij niet het verwijt krijgen dat we niks doen.”

ProRail wil nog niet bekendmaken welke locaties het nu precies gaat aanpakken. De spoorbeheerder zegt bereid te zijn naar de rechter de stappen als bijvoorbeeld grondeigenaren bezwaar aantekenen. Als het aan de spoorbeheerder ligt, zijn binnen drie jaar alle onbeveiligde overgangen verdwenen. Er zijn 113 spoorwegovergangen zonder slagbomen of waarschuwingssignalen. Een deel hiervan wordt beveiligd, een deel gesloten en bij weer een ander deel wordt een alternatieve oplossing gezocht, zoals de aanleg van een fietstunnel.

Het ministerie van Infrastructuur ziet niets in de aanpak van ProRail, meldt persbureau ANP. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) noemt het „inmiddels traditie dat de heer Eringa in de aanloop naar een Kamerdebat over spoor met allemaal plannetjes in de media verschijnt”. De Tweede Kamer spreekt donderdag over het spoor. (NRC)

    • Belia Heilbron