Hoofdstad wil af van letters ‘I amsterdam’

Citymarketing De Amsterdamse politiek wil af van de beroemde slogan: een symbool voor de groeiende stroom toeristen die de hoofdstad onder druk zet.

‘I amsterdam’ is volgens GroenLinks een symbool geworden voor de groeiende stroom toeristen die de hoofdstad onder druk zet. Foto Robin van Lonkhuijsen/ANP

Al bijna vijftien jaar lang is het gezichtsbepalend voor de citymarketing van de gemeente Amsterdam: de reusachtige letters ‘I amsterdam’ voor het Rijksmuseum. Hordes toeristen gaan er dagelijks mee op de foto en het heeft navolging gevonden in steden over de hele wereld.

Nu wil de Amsterdamse politiek ervan af. Deze woensdag diende raadslid Femke Roosma (GroenLinks) een motie in die het college oproept de letters weg te halen en helemaal te stoppen met de promotie van Amsterdam in het buitenland. Ze krijgt steun van een meerderheid in de raad.

Lees ook: Amsterdam zou de drukte nu echt te lijf gaan – en, werkt het?

‘I amsterdam’ is volgens GroenLinks een symbool geworden voor de groeiende stroom toeristen die de hoofdstad onder druk zet. In 2017 bezochten 21 miljoen mensen Amsterdam, in 2025 zullen dat er jaarlijks 23 miljoen zijn – al is die voorspelling volgens sommige onderzoekers achterhaald en zullen het er veel meer zijn. Het massatoerisme stuit op steeds meer weerstand bij bewoners.

Het Amsterdamse college zint op nieuwe maatregelen om de bezoekersstroom in te perken. Zo gaat de toeristenbelasting omhoog, verdwijnen cruiseschepen op termijn uit de stad en wordt er onderzoek gedaan naar een totaalverbod op vakantieverhuur via Airbnb in sommige buurten.

GroenLinkser Roosma denkt niet dat het verdwijnen van ‘I amsterdam’ per saldo gaat zorgen voor minder toeristen. Het gaat haar om iets anders, zegt ze. „De boodschap van ‘I amsterdam’ is dat we allemaal individuen in de stad zijn. We willen iets anders uitstralen: diversiteit, tolerantie, solidariteit.”

De letters werden in 2004 bedacht door reclamebureau KesselsKramer. Ze waren het geesteskind van toenmalig wethouder Frits Huffnagel (VVD).

Wethouder Udo Kock (Economische Zaken, D66), in het huidige college verantwoordelijk voor de citymarketing, zegt de wens ‘I amsterdam’ uit het straatbeeld te halen ook „al een tijdje” te hebben en te hebben onderzocht: „Ik wil ze graag weghalen omdat deze letters op het Museumplein symbool zijn geworden voor het massatoerisme en de negatieve effecten daarvan. We weten sinds kort hoe we ze daar weg kunnen halen en dat gaan we dan ook op korte termijn doen. Dit past ook goed in de nieuwe koers en strategie voor Amsterdam Marketing.”

    • Thijs Niemantsverdriet