NPO wil ‘bubbel van de kijker opblazen’

De publieke omroep wil „de bubbel van de kijkers opblazen”. Op de online videodienst NPO Start krijgen kijkers straks programma’s aangeboden die buiten hun profiel vallen. Wie bijvoorbeeld naar een discussie over donorregistratie kijkt bij Buitenhof – een programma dat als links wordt beschouwd – krijgt daarna een WNL-uitzending aangeraden, waarin een rechts standpunt over de kwestie wordt verkondigd. Het plan is nog in de experimentele fase.

Dit zegt NPO-bestuurder en voormalig PvdA-politicus Martijn van Dam in een gesprek met NRC. Van Dam, die vorig jaar als staatssecretaris de overstap maakte naar Hilversum, is onder meer verantwoordelijk voor de online distributie.

Van Dam: „We willen tegen mensen kunnen zeggen: ‘Je hebt dit gekeken, we willen ook de andere kant van het verhaal laten horen’. Dat is onze maatschappelijke functie: verbinden door zo breed mogelijk te informeren.”

NPO Start volgt hierin een strategie die tegengesteld is aan die van andere video-on-demand-diensten als Netflix. Daar krijg je juist programma’s aangeboden die aansluiten bij wat je eerder keek.

Van Dam: „Algoritmes leiden tot filterbubbels: mensen raken gevangen in hun eigen voorkeuren. De publieke omroep heeft een andere functie dan commerciële partijen. De democratie functioneert omdat wij kennis nemen van verschillende opvattingen, en dan zelf een mening vormen. Dat willen we stimuleren.”

De gegevens van de kijkers die de NPO voor het plan verzamelt, worden niet met adverteerders gedeeld. Van Dam: „Wij werken niet voor de adverteerders, maar voor het publiek.”

Interview Van Dam pagina C2
    • Wilfred Takken