spoor

Duitse regering wil snelle trein Amsterdam-Berlijn

Duitse overheden delen de Nederlandse wens om de treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn aanzienlijk te versnellen. Het doel is om de huidige reistijd van zes uur en 22 minuten terug te brengen naar vijf uur per eind 2021 en naar vier uur per eind 2025. De trein moet dan kunnen concurreren met het vliegtuig.

Tot nu was versnelling van de Berlijntrein vooral een wens van Nederland. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur, D66) meldde haar ambitie in juni aan de Tweede Kamer. NS-topman Roger van Boxtel heeft in september in Berlijn gesprekken gevoerd met Duitse overheden en instanties. De reis duurt zo lang omdat de locomotief bij de grens gewisseld moet worden en omdat het ook een binnenlandse verbinding is, met vijftien stops in Nederland en Duitsland. In april was nog sprake van politieke onwil en leek de kans op versnelling gering.

Enak Ferlemann, staatssecretaris van het Duitse verkeersministerie, wil nu toch investeren in de bestaande route. Ook wil hij dat Deutsche Bahn nieuw materieel koopt en dat er snellere treinpaden beschikbaar komen. Er wordt ook gekeken naar een andere route dan de huidige route via Hengelo en Hannover, namelijk via Arnhem en Duisburg.

De twee landen hebben afgesproken dat er over zes maanden een gezamenlijk plan voor de versnelling ligt. Zowel Nederland als Duitsland moeten investeren in infrastructuur. De overheden van Amsterdam, Berlijn en deelstaat Nedersaksen steunen het plan.

Bij een reistijd van vier uur verwacht NS een marktaandeel van 30 tot 35 procent, vergelijkbaar met het huidige aandeel van de Thalys tussen Amsterdam en Parijs. Het aantal internationale treinreizigers verdubbelt dan ruim naar twee miljoen per jaar. (NRC)