Een versie van
dit artikel
verscheen ook in
NRC Handelsblad
van 6 oktober 2018
N.B. Het kan zijn dat elementen ontbreken aan deze printversie.
Tijdschrift
Space voor de vorm
/s3/static.nrc.nl/images/gn4/stripped/data36193650-245524.jpg)
Een simpele titel, Eye on Design. Een simpele cover, een oog. Toch doet dit tijdschrift over grafisch ontwerp niet bepaald aan „less is more”. Thema van dit nummer: Psych. Zowel vorm als inhoud draaien om ‘psychedelica’, een stroming die in de jaren zestig ontstond, en de invloed op het hedendaagse. Het tijdschrift opent met de designverklaring van gastontwerper Shina Inbar: extreme lettertypes, hallucinerende achtergronden, feloranje. De inhoud is ook spacend. Er wordt ontworpen onder invloed, maar zonder drugs. Er zijn optische illusies (spoiler: ook van Trump), een handleiding toekomst voorspellen met theezakjes en er wordt afgekickt van een moderne verslaving (Instagram). Groot minpunt is het feloranje. Teveel en onleesbaar. Langzaam lezen dus, anders kom je deze trip niet meer uit.