Elektrische kar Stint verboden om remprobleem

Veiligheid Het populaire voertuig waarmee kinderen worden vervoerd kent „potentiële veiligheidsrisico’s”, blijkt uit voorlopig onderzoek.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur, VVD) heeft besloten de Stint, het elektrische voertuig dat twee weken geleden betrokken was bij een ongeval op een spooroverweg in Oss waarbij vier kinderen de dood vonden, uit voorzorg toch te verbieden. Dat heeft ze deze maandag bekendgemaakt. Voorlopige resultaten van het onderzoek naar de bolderkar wijzen op „potentiële veiligheidsrisico’s”. De Stint mag sinds middernacht niet meer de weg op.

Uit onderzoek van de politie, het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) komen twijfels naar voren over de constructie. „Enkele onderdelen kunnen mankementen vertonen die ervoor kunnen zorgen dat de Stint stilvalt, of juist niet meer remt”, aldus de minister.

Als zich een stroomstoring voordoet, loopt de bestuurder het risico dat het voertuig versnelt tot de maximumsnelheid, ruim zeventien kilometer per uur. De bestuurder kan dan de snelheid niet meer regelen met het rechterhandvat, de ‘gashendel’. De handrem blijkt dan „niet krachtig genoeg om de Stint te laten stoppen”. De bestuurder kan dan alleen nog remmen door de sleutel in het contactslot om te draaien, maar volgens de onderzoekers is dit „in een panieksituatie geen natuurlijke handeling”.

Zwaardere motor niet gemeld

Volgens Van Nieuwenhuizen is de fabrikant in mei 2014 bovendien overgegaan op het gebruik van zwaardere motoren, zonder het ministerie hierover in te lichten. De Stint mag sinds 2012 deelnemen aan het verkeer. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) zegt dat dit soort wijzigingen niet mogen worden doorgevoerd zonder toetsing.

De bedrijfseigenaar van Stint, Edwin Renzen, vindt het besluit van de minister voorbarig, zegt hij tegen de NOS. „Er is geen onderzoek gedaan naar het wrak. Ze gaan uit van een werkhypothese, maar dat zou geen aanleiding moeten zijn om per direct alle Stints te verbieden op de openbare weg.”

De minister spreekt over een „ingrijpend besluit”, met veel praktische gevolgen voor kinderdagverblijven. Het voertuig, waarvan er ruim drieduizend zijn verkocht, werd speciaal ontwikkeld voor vervoer van kinderen tussen scholen en buitenschoolse opvang. Het moest een veilig alternatief bieden voor vervoer met taxi’s of busjes, die overlast veroorzaakten.

Brancheorganisatie Kinderopvang begrijpt het besluit van de minister, zegt woordvoerder René Loman. „We hebben steeds gezegd: we wachten de resultaten van het onderzoek af. Nu de voorlopige resultaten aanleiding geven tot twijfel, snappen we heel goed dat de minister daarop reageert.”

M.m.v. Mark Duursma en Mirjam Remie
    • Belia Heilbron