Duitse coalitiepartijen sluiten akkoord over vervuilende diesels

Het akkoord moet de luchtkwaliteit verbeteren en zorgt ervoor dat dreigende dieselverboden in verschillende steden van de baan zijn.

Een verbod voor oude dieselauto's en vrachtwagens in Hamburg. Foto Focke Strangmann/ EPA

De coalitiepartijen in Duitsland hebben in de nacht van maandag op dinsdag na zes uur onderhandelen een akkoord gesloten over de aanpak van vervuilende diesels. Belangrijk element ervan is dat de auto-industrie een groot deel betaalt van de inbouw van katalysatoren in oudere dieselmotoren. Ook gaan autobouwers duizenden euro’s premie betalen aan mensen die hun diesel inruilen voor een schonere auto. Het pakket maatregelen moet de luchtkwaliteit verbeteren.

In een toelichting zei de minister van Milieu Svenja Schulze (SPD) dat het conceptakkoord ervoor zorgt dat in de “veertien meest vervuilende steden een dieselverbod wordt vermeden”. Gedwongen door een uitspraak van de hoogste Duitse bestuursrechter, eind februari dit jaar, voerden steden hun eigen beleid door beperkende maatregelen te voeren tegen personenauto’s en vrachtwagens met een vervuilende dieselmotor.

Tijdens de persconferentie zei minister van Verkeer Andreas Scheuer (CSU) dat ze nog in gesprek zijn met autofabrikanten over de kosten van het ombouwen van oude dieselmotoren. Duitslands grootste autobouwer Volkswagen is bereid om een deel om groot deel van de milieubesparende maatregelen te betalen, ook fabrikant Daimler overweegt dit. BMW weigert dit vooralsnog.

Lees ook: Duitse steden mogen rijverbod dieselauto’s instellen

‘Autofabrikanten betalen deel kosten’

De onderhandelingen in Berlijn gingen vooral over wie opdraait voor de kosten voor een milieuverbeterende aanpassing van de auto’s, schrijft Der Spiegel. Volgens de SPD kunnen veel eigenaren van oude dieselauto’s het niet veroorloven om schonere auto’s aan te schaffen. Ook niet wanneer ze worden verleid met aanschafpremies.

Door het akkoord kunnen automobilisten kiezen voor inruilpremies van enkele duizenden euro’s om een schonere auto aan te schaffen of voor de inbouw van een katalysator zodat de motor schoner wordt. Autofabrikanten zijn nauw betrokken geweest bij het akkoord en gaan een groot deel van de kosten ophoesten.

Bijna 13.000 voortijdige sterfgevallen

De Franse autobouwer Renault, die niet bij onderhandelingen betrokken was, schrijft in een verklaring inruilpremies uit te trekken van 2.000 tot 10.000 voor klanten die een oude diesel (Euro-1 tot Euro-5) willen inruilen. In Duitsland voldoen ruim 12 van de in totaal 15 miljoen dieselauto’s niet aan de strengste Europese norm voor uitlaatgassen (Euro-6).

Volgens milieu-organisatie Deutsche Umwelthilfe (DUH) worden jaarlijkse bijna 13.000 voortijdige sterfgevallen veroorzaakt door schadelijke uitlaatgassen als stikstofoxiden.

Beleid Nederland en Denemarken

Ook in Nederland gaan stemmen op voor een landelijke aanpak van vervuilende dieselauto’s. Amsterdam, Rotterdam en Utrecht hebben al een milieuzone ingevoerd. In Arnhem is de zone volgend jaar van kracht.

Denemarken overweegt om een verbod in te stellen voor de verkoop van nieuwe dieselauto’s en benzineauto’s. Dit zou moeten ingaan in 2030, meldt persbureau Reuters dinsdag op basis van het ministerie van Energie en Klimaat. Frankrijk en het Verenigde Koninkrijk lanceerden al eerder plannen voor een verbod in 2040.

Correctie (3 oktober 2018): In een eerdere versie stond BMW als BWM geschreven. De tikfout is verbeterd.

    • Huib de Zeeuw