Minister haalt Stints toch van de weg

Voorlopige resultaten van het onderzoek naar het karretje wijzen op “potentiële veiligheidsrisico’s”.

Foto: Joop Hermans

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur, VVD) heeft besloten de Stint, het elektrische voertuig waarmee de verongelukte kinderen in Oss werden vervoerd, uit voorzorg toch van de weg te halen. Dat heeft ze maandag bekendgemaakt. Voorlopige resultaten van het onderzoek naar de bolderkar wijzen op „potentiële veiligheidsrisico’s”. De Stint mag vanaf middernacht niet meer de weg op.

Uit onderzoek van de politie, het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) komen twijfels naar voren over de constructie. „Enkele onderdelen kunnen mankementen vertonen die ervoor kunnen zorgen dat de Stint stilvalt, of juist niet meer remt”, aldus de minister.

Probleem is dat als er zich een stroomstoring voordoet in het systeem, het voertuig dan kan versnellen tot de maximumsnelheid, ruim 17 kilometer per uur. De bestuurder kan dan de snelheid niet meer regelen met het rechterhandvat, de ‘gashendel’. De handrem blijkt op dat moment „niet krachtig genoeg om de Stint te laten stoppen”. De bestuurder kan het voertuig dan alleen nog tot stilstand brengen door de sleutel in het contactslot om te draaien, maar volgens de onderzoekers is dit „in een panieksituatie geen natuurlijke handeling”.

Elektriciteitskabels

De stroomstoring kan zich volgens onderzoekers voordoen omdat de hitte in de elektriciteitskabels niet goed weg kan. Het afbreken van de gasveer kan hetzelfde probleem opleveren.

De fabrikant kwam na onderzoek tot dezelfde conclusies, maar was er „geen voorstander” van om de wagens terug te roepen, schrijven de onderzoekers. De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft er vervolgens bij de fabrikant op aangedrongen dat de wagens stil werden gezet. De fabrikant was hier niet toe bereid.

Volgens Van Nieuwenhuizen is de fabrikant in mei 2014 bovendien overgegaan op het gebruik van zwaardere motoren, zonder het ministerie hierover in te lichten. De Stint mag sinds 2012 deelnemen aan het verkeer. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) zegt dat dit soort wijzigingen niet mogen worden doorgevoerd zonder toetsing.

Negatief advies

De eigenaar van het bedrijf, Edwin Renzen vindt het besluit van de minister voorbarig, zegt hij tegen de NOS. „Er is geen onderzoek gedaan naar het wrak. Ze gaan uit van een werkhypothese, maar dat zou geen aanleiding moeten zijn om per direct alle Stints te verbieden op de openbare weg.”

De minister spreekt over een „ingrijpend besluit”, met veel praktische gevolgen voor kinderdagverblijven. Het voertuig, waarvan er ruim drieduizend zijn verkocht, werd speciaal ontwikkeld voor vervoer van kinderen tussen scholen en buitenschoolse opvang. Het moest een veilig alternatief bieden voor vervoer met taxi’s of busjes die overlast veroorzaakten.

Twee weken geleden bleek dat de Stint in 2011 een negatief advies had gekregen van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Ook had de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) twijfels geuit over de bestuurbaarheid. Van Nieuwenhuizen liet toen weten geen reden te zien om het voertuig te verbieden.

Brancheorganisatie

De Brancheorganisatie Kinderopvang begrijpt het besluit van de minister, zegt woordvoerder René Loman. „We hebben steeds gezegd: we wachten de resultaten van het onderzoek af. Nu de voorlopige resultaten aanleiding geven tot twijfel, snappen we heel goed dat de minister daarop reageert.”

De organisaties die de Stints nog in gebruik hadden, moet nu in allerijl bedenken hoe ze de kinderen morgen gaan vervoeren. Maandag, dinsdag en donderdag zijn de drukste dagen op de kinderopvang.

Bij kinderopvang Plukkebol in Delft reden de Stints maandag nog. Met het scenario dat de Stint van de weg zou moeten, hield eigenaar en directeur Mark Siep vorige week al rekening. „We hebben geïnventariseerd wat er nodig is: hoeveel auto’s en busjes en hoeveel medewerkers een rijbewijs hebben. We zijn nu met verhuurbedrijven en taxicentrales aan het regelen dat we de vervoersmiddelen kunnen gebruiken.”

Dieselwagens

Ook bedrijven die de Stint gebruiken, zoals PostNL, moeten per direct op zoek naar een alternatief. In een reactie laat het postbedrijf weten de tachtig Stints waar het bedrijf gebruik van maakt onmiddellijk van de weg te halen. Ze worden uiteindelijk vervangen door andere elektrische voertuigen zoals bakfietsen. Om het tekort op korte termijn op te lossen, gaat het bedrijf ook dieselwagens inzetten.

Een Stint was twee weken geleden betrokken bij een ongeluk op een spoorwegovergang in Oss. Vier kinderen kwamen daarbij om het leven. Een vijfde kind en de begeleidster raakten zwaargewond. Het onderzoek naar de toedracht van dat ongeluk loopt nog.

Met medewerking van Mark Duursma.

    • Mirjam Remie
    • Belia Heilbron