H&M ziet kwartaalwinst sterk dalen ondanks groei verkoop

Overtollige voorraden en problemen bij de invoering van een nieuw logistiek systeem zorgen voor tegenvallende winstcijfers bij de Zweedse kledinggigant.

Een filiaal van H&M in Leeuwarden. Foto iStock

H&M heeft in het afgelopen kwartaal minder geld verdiend ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, terwijl het bedrijf de verkoop zag toenemen. De winstcijfers vallen tegen vanwege overtollige voorraden en problemen bij de invoering van een nieuw logistiek systeem.

De totale kwartaalomzet steeg met 9 procent naar 64,8 miljard Zweedse kronen (bijna 6,3 miljard euro), deels door gunstige wisselkoerseffecten. De online verkoop nam zelfs toe met 32 procent, meldt het bedrijf donderdag. De nettowinst daalde echter met 19 procent naar 3,1 miljard Zweedse kronen, omgerekend ruim 299 miljoen euro. Een jaar geleden boekte H&M in dezelfde periode nog 3,8 miljard Zweedse Kroon winst (367 miljoen euro).

2017 was een teleurstellend jaar voor het bedrijf. Lees ook: H&M is niet langer een groeiwonder

De logistieke problemen drukten vooral de resultaten in de Verenigde Staten, Frankrijk, Italië en België. Er moest 400 miljoen Zweedse kroon (38,6 miljoen euro) extra worden vrijgemaakt voor aanpassingen van een nieuw logistiek softwaresysteem, dat was ingevoerd om kleding sneller in de winkels van die landen te krijgen.

Moeilijke jaren

H&M had de afgelopen jaren een moeilijke periode met tegenvallende verkoopcijfers. Het modebedrijf met wereldwijd ruim 4.800 vestigingen heeft stevige concurrentie van kledingketens zoals Zara en Primark. In drie jaar tijd verloor H&M bijna twee derde van zijn beurswaarde, mede door missers op logistiek gebied. Dat leverde de kledingketen in sommige winkels overtollige voorraden op, terwijl andere winkels juist niet bevoorraad werden.

    • Chris Koenis