Opinie

    • Auke Kok

De wethouder gaf een heel goedkoop feestje

Stralend en vrolijk liepen de honderden bezoekers vorige week zaterdag de parkeerplaats van het Gedempt Hamerkanaal in Noord op. Een topfeest was het geweest, daar in de Kromhouthal. In uitgelaten groepjes liepen de feestgangers de immense hal uit, de donkere nacht in. Allemaal hadden ze op de een of andere manier meegewerkt aan de Noord/Zuidlijn. Logisch dat de gemeenteambtenaren blij en opgelucht waren, de totstandkoming ervan was een drama van nationale omvang geweest.

Ik had één van hen nog niet gevraagd hoe het eraan toe was gegaan – zo ben ik, altijd nieuwsgierig – of ik kreeg een mobiel onder mijn neus geduwd. De voormalige machinefabriek aan het IJ was omgetoverd in een denkbeeldige metrotunnel met reusachtige, kleurrijk verlichte bogen. Fantastisch. „Alleen, wat nou het gekke was”, zei een feestganger, „eerst zou de gemeente het betalen, maar dat mocht ineens niet. Toen zijn enkele particuliere ondernemingen er grotendeels voor opgedraaid. Bleek het vanavond van A tot Z te zijn gesponsord.”

Een besloten personeelsfeest van de gemeente Amsterdam gesponsord door particuliere ondernemingen? Hier wilde ik meer van weten. Iemand toonde mij de nieuwsbrief die iedereen per mail had ontvangen. „Mede mogelijk gemaakt door”, las ik, en dan vier namen van ingenieurs- en consultancybureaus.

Een andere bezoeker, op hoog niveau betrokken bij de Noord/Zuidlijn, vertelde mij dat het besluit om externe partijen de portemonnee te laten trekken ‘in de buurt’ van wethouder Sharon Dijksma was genomen. Het grote openingsfeest op 21 juli had een half miljoen euro gevergd, en nu op kosten van de gemeenschap nogmaals de bloemetjes buiten zetten: dat had men rondom Dijksma een beetje riskant gevonden.

Na enkele ‘stevige’ gesprekken met de grootste particuliere partners werd een soort uitruil overeengekomen: tegenover betaling van het merendeel van de kosten mocht zelfpromotie staan. En zo kon het gebeuren dat de achthonderd gasten van het gemeentefeest op 21 september werden getrakteerd op uitbundige lekkernijen, op topmuziek én op vertegenwoordigers van Witteveen + Bos, AT Osborne, Royal HaskoningDHV en TASK die zogenaamd toevallig door een volgspot werden uitverkozen. Waarna ze op het podium kwamen vertellen hoe geweldig de samenwerking met Amsterdam wel niet was geweest.

Ook Sharon Dijksma sprak de zaal toe en als ik het goed begreep zette ook de wethouder van verkeer en vervoer de partners in het zonnetje. En daar bleef het niet bij. Ook ontving de PvdA-bestuurder de commerciële ingenieurs en adviseurs in de ambtswoning van de burgemeester. Daar, in die weelderig gedecoreerde stijlkamers aan de Herengracht, zullen ze hun ogen hebben uitgekeken. Zomaar de wethouder nog eens mogen bijpraten inzake hun superieure kennis op het gebied van ingewikkelde megaprojecten: dat maak je als techneut annex consultant niet wekelijks mee.

„Maar ja”, vertelde mij een betrokkene, „totdat de externe partijen bij de Noord/Zuidlijn waren gehaald, was het natuurlijk wel een zootje in de stad, met al die verzakkingen en overschrijdingen. Dankzij de partners is het allemaal goedgekomen.”

Auke Kok is schrijver en journalist.
    • Auke Kok