21st Century Fox verkoopt belang in Sky aan Comcast

Amerikaanse media De winst voor Comcast is compleet, nu Fox zijn resterende belang in het Britse Sky aan het kabelbedrijf verkoopt.

Hoofdkantoor Sky in Londen.
Hoofdkantoor Sky in Londen. Foto Simon Dawson / Bloomberg

De mediaconcerns 21st Century Fox en Disney verkopen hun belang van 39 procent in de Britse betaalzender Sky aan Comcast. Dit Amerikaanse kabel-, televisie- en telecombedrijf won zaterdag via een veiling verrassend de biedingsstrijd rond Sky van Fox. Het Amerikaanse Fox staat op het punt door Disney te worden overgenomen, dat daardoor ook in de biedingsstrijd betrokken was.

Comcast bood 29,7 miljard pond (ruim 33 miljard euro) voor Sky dat met zijn betaalzenders actief is in meerdere Europese landen. Mediamagnaat Rupert Murdoch van Fox beëindigt met de verkoop na dertig jaar de relatie met Sky. Dat bedrijf bood als eerste in Groot-Brittannië betaaltelevisie aan.

Met de beslissing van Murdoch (en Disney) krijgt Comcast de gehele controle over de Britse onderneming. Fox krijgt voor zijn resterende belang 11,6 miljard pond (13 miljard euro).

Onder toezicht van de Britse mededingingsautoriteit kregen de twee gegadigden afgelopen weekeinde de kans om via een ongebruikelijke veiling hun beslissende biedingen te doen. Die veiling begon vrijdag en bestond uit drie rondes. Fox kreeg in de eerste ronde de kans het eerdere bod te verhogen, waarna Comcast in de tweede ronde een tegenbod mocht doen. Dat leidde uiteindelijk tot een derde en laatste ronde waarin de mediagiganten een laatste bod mochten uitbrengen. Comcast bleek bereid 17,28 pond per aandeel te betalen, ongeveer 10 procent meer dan het bod van Fox.

Het mediabedrijf Sky is actief op het terrein van televisie, internet en telefonie. Ook produceert het bedrijf programma’s op het vlak van nieuws, entertainment en sport. Met het abonneebestand van Sky wordt Comcast, eigenaar van onder meer NBC en Universal Studios, wereldwijd de grootste aanbieder van betaaltelevisie.

Sky behaalt al langere tijd goede resultaten. De omzet kwam in 2017 uit op 13,6 miljard pond, een stijging van 5 procent. De nettowinst kwam bijna 20 procent hoger uit, op 815 miljoen pond.

De deal wordt ook als belangrijke strategische slag gezien. Traditionele mediabedrijven zoeken een antwoord op het succes van nieuwe bedrijven als Netflix en Amazon Prime. Deze streamingdiensten hebben voor een omwenteling gezorgd. Televisie kijken gebeurt steeds meer via telefoons en laptops en steeds minder via televisies die op de kabel zijn aangesloten. De nieuwkomers verdienen niet alleen veel geld via hun miljoenen abonnees, maar ze investeren ook geld in succesvolle series en films.

Sky kan hiertegen als een geducht wapen worden ingezet, want het bedrijf heeft niet alleen miljoenen abonnees, maar beschikt ook over populaire content. Zo bezit Sky de rechten op de Premier League, de grootste voetbalcompetitie ter wereld en met sport lukt het wel om mensen live te laten kijken.

Beleggers reageerden enthousiast op het nieuws, want alle betrokken fondsen – Comcast, 21st Century Fox en Disney – zagen hun koers stijgen.