Recensie

Veelzijdige Yves Tumor laat protest hoopvol klinken

Yves Tumor heeft vele gedaantes. De zanger live zien betekent een regendouche van sonisch geweld en risico op klappen als je vooraan staat. Maar hij maakte ook het prachtige ‘Limerence’, een dialoog tussen geliefden achter een beregend venster. Na Serpent Music verkent hij op Safe In The Hands of Love weer alle schemergebieden daartussen. Op de ballad ‘Licking an Orchid’, met een rimpelend arpeggio en zachte feminiene zang van James K, toont hij zich kwetsbaar en mistroostig. Maar grime-nummer ‘Economy of Freedom’ met grofkorrelig geluid en af en toe een explosieve bas, klinkt sensueel en beklemmend. Het is vooral die mix van melancholie en beladen seksualiteit, van r&b en punk, die het album zo intrigerend maakt.

Niet alle nummers zijn even toegankelijk. Uitsmijter ‘Let The Lioness Flow Freely’ is een rammelende bak gitaarpunk. Maar de meest schurende boodschap heeft hij in de grootste meezinger verpakt: soulvolle popsong ‘Noid’. Pakkend refrein „Sister, mother/brother, father/Have you looked outside? I’m scared of my life, zing je voor je het weet luidkeels mee. Protestsongs klonken nooit hoopvoller.

    • Rolinde Hoorntje