Opinie

Brieven van maandag 25/09

Zij is geen Rosa Parks

Ik geloof niet dat je Rosa Parks recht doet door haar met tennisster Serena Williams te vergelijken, zoals Clarice Gargard doet in haar column (Brave vrouwen starten geen revolutie, 20/09). Rosa Parks weigerde in een bus in Montgomery in 1955 op te staan voor een blanke passagier toen het voor blanken bestemde deel van de bus vol raakte. Dat kwam haar op een boete te staan die ze ook niet betaalde. Uiteindelijk leidde haar kalme weigering op te staan tot een baanbrekende uitspraak van het US Supreme Court waarbij de rassenscheiding ongrondwettig werd verklaard. Inderdaad een revolutionaire daad van een eenvoudige naaister die grote gevolgen heeft gehad. Maar met het vedettegedrag van Serena Williams heeft dit niets te maken en de vergelijking met haar uitval tegen de umpire (scheidsrechter) lijkt mij dan ook nogal misplaatst.

Herbert Cotterell



Vergeet het maar

In het artikel Een beetje pionieren is het nog wel, dat elektrisch rijden (17 september) haalt redacteur Carola Houtekamer de ballonluchtvaarder Salomon August Andrée aan. Maar is hij wel zo’n goed voorbeeld? Salomon strandde op de Noordpool en kwam om door kou en uitputting. De ballon bleek te zwaar voor zo’n tocht. En de ballonvaart bleek in het algemeen ook niet zo’n realistisch concept voor de luchtvaart. Is de batterijauto dat dan wel? Het probleem is dat elektriciteit zich moeilijk laat opslaan. Enorme batterijen zijn daarvoor nodig. Houtekamers volledig elektrische Renault ZOE is een auto met ongeveer evenveel effectieve ruimte als een Twingo. Alleen hij weegt 1.450 kg, waarvan 500 kg aan batterijen. In het ideale geval kun je er 280 km mee rijden. Dan moet niet te koud zijn buiten, en je moet ook niet te hard gaan. Caravan erachter? Vergeet het maar.

Hoe anders is mijn rij-ervaring: als ik weer vijftig liter diesel heb getankt, zegt de boordcomputer: nog 1.200 km te gaan. Ik denk daarom niet dat de batterijauto de toekomst heeft. In de rijkste landen misschien een tijdje, met veel subsidie. Wat ook problematisch is: voor de batterijen, zonnepanelen en windmolens zijn metalen en mineralen nodig. Het gevolg: ontwrichting van ecologische en economische systemen in ontwikkelingslanden.

Jan van Gelderop



Ja, maar hij kon het al

De aquarelleerwedstrijd maakt nog wel een kritisch puntje bij mij los. De winnaar mag gratis deelnemen aan een cursus bij Siegfried Woldhek in Giethoorn. Donderdag stak Woldhek de loftrompet over de maker van de winnende aquarel, die ‘in twee streken een bootje op het water’ neerzet en hij maakt een diepe buiging. Dan denk ik: die persoon heeft het kennelijk al in de vingers. Zou een beginneling niet meer gebaat zijn bij een cursus?

Guus Koelman



Laat de koning erbuiten

De kop in vette chocoladeletters boven het opiniestuk van speechdeskundige Lars Duursma ‘Majesteit, zo overtuigt u natuurlijk niemand’ (18/09) klinkt neerbuigend en spottend en is dus ongepast.

De regering heeft de tekst van de Troonrede gemaakt en is zodoende verantwoordelijk voor de door de koning uitgesproken tekst. De vorst is onschendbaar. De koning spreekt de tekst uit, zelfs als hij het met Lars Duursma eens zou zijn.

W.H. Staverman



Opdringerig geluidsbehang

De leeftijd brengt met zich mee nogal wat uren in wachtkamers van ziekenhuizen te moeten slijten. Dat is geen probleem als je afleidende lectuur bij je hebt. Maar de rust wordt tegenwoordig wreed verstoord door het opdringerige geluidsbehang van Sky Radio. Althans in de beide Nijmeegse ziekenhuizen worden de – toch meest oudere – bezoekers gekweld door het gejengel van Amerikaanse jongelui over hun sekshormonen en door hersenverwekende reclameboodschappen. Van klachten bij de patiëntenpanels wordt alleen de ontvangst bevestigd. Is deze ‘muziekte’ meer dan een lokaal verschijnsel?

Anton van Hooff



Correcties & Aanvullingen

In het artikel Topman Danske Bank stapt op wegens witwasaffaire (20/9, p. E2) werd gesuggereerd dat 200 miljard via een Russische rekening was gelopen. Dit betrof echter het totale onderzochte bedrag dat tussen 2007 en 2015 via een Estse tak van Danske Bank was gelopen.