Recensie

Orgie van verf en gesimuleerd geweld in ‘All Inclusive’

Theater ‘All Inclusive’ van Julian Hetzel is een trefzekere voorstelling over de grens tussen engagement en empathieporno. De casting van Kristien De Proost is een meesterzet.

Foto Julian Hetzel

Laagje voor laagje onthult All Inclusive zich aan het publiek. De nieuwe voorstelling van beroepsprovocateur Julian Hetzel (1981) speelt zich af in een witte ruimte waarin twee mannen bekende foto’s van geweldsdaden uitbeelden onder begeleiding van een dreigende soundscape. De beleving van de voorstelling kantelt als vier bezoekers de ruimte binnenkomen die de performance nieuwsgierig gadeslaan. De beleving verandert nogmaals als een kordate dame de ruimte betreedt en zich aan hen en ons voorstelt als Bojana, curator van pop-upgalerie pop-upgalerie ESCAPE (Exhibition Space for Contemporary Performance Experience).

Al snel ontvouwt zich de ware opzet van All inclusive. Bojana legt uit dat we ons in een expositie van kunstenaar Julian Hetzel bevinden, die beeldend werk maakt over de waanzin van oorlog. Ze geeft een speciale rondleiding voor oorlogsvluchtelingen – de vier bezoekers blijken uit Irak, Iran en Syrië te komen. De pijnlijke tegenstelling tussen de echte oorlogservaringen van de bezoekers en de kitscherige pogingen van ‘Hetzel’ om het geweld tastbaar te maken in zijn tentoongestelde werk wordt door All inclusive maximaal uitgebuit. Zo legt Hetzel net als in zijn vorige werken The automated sniper (2017) en Schuldfabrik (2016) de vinger genadeloos op de zere plek: waar komt onze perverse fascinatie voor het leed van anderen vandaan? Waar ligt de grens tussen oprecht engagement en empathieporno?

De casting van de briljante Kristien De Proost als Bojana is een meesterzet. Schaamteloos duidt zij de esthetisering van geweld als geniale kunst, totaal ongevoelig voor het ongemak van haar gasten. Haar buikpijnperformance culmineert in een uitzinnige orgie van verf en gesimuleerd geweld, waarna ze het publiek aanmoedigt om in de museumshop replica’s van het werk te kopen „om de kunst te heroveren op de terroristen.” All inclusive wordt zo een trefzekere aanval op misselijkmakende zelfgenoegzaamheid.

Correctie (24-9-19): Eerder stond een foto van een andere voorstelling dan ‘All Inclusive’ bij deze recensie. Dat is gecorrigeerd.

    • Marijn Lems