Spotify laat artiesten zelf uploaden

Tot nu toe werkte Spotify alleen met grotere licentiedeals van muziekuitgevers Foto Eugene C. Daams

Muziekdienst Spotify gaat artiesten de mogelijkheid bieden om zelf muziek te delen met luisteraars en royalties te verdienen. Dit heeft het Zweedse bedrijf donderdag aangekondigd. Het gaat om een test in de Verenigde Staten die in de toekomst wordt uitgebreid, laat Spotify weten.

Tot nu toe werkte Spotify alleen met grotere licentiedeals van muziekuitgevers en platenlabels. Wie in eigen beheer muziek uitgeeft kan alleen op Spotify publiceren via partijen als CD Baby of TuneCore, die voor die dienst een tarief vragen. Spotify zegt het uploaden gratis aan te zullen bieden.

Hoewel Spotify het merendeel van zijn inkomsten deelt met de uitgevers, komt een relatief klein gedeelte daarvan terecht bij de artiesten. Artiesten die zelf uploaden, kunnen in theorie meer verdienen.

De omzet van de muziekindustrie groeit de laatste tijd weer door de streamingdiensten. Volgens cijfers van onderzoeksbureau MIDiA hebben wereldwijd bijna 230 miljoen mensen een abonnement op een muziekdienst. Spotify is de grootste aanbieder met 83 miljoen betalende abonnees. Het bedrijf leed in 2017 378 miljoen euro verlies, op een omzet van 4 miljard euro.

SoundCloud was altijd de meest populaire plek waar onafhankelijke musici hun werk deelden. Maar SoundCloud verkeert in een lastige financiële situatie en lijdt relatief veel verlies. In 2017 introduceerde SoundCloud een premium abonnement dat ook toegang geeft tot muziek van bekende artiesten, naast 120 miljoen liedjes van onafhankelijke musici.

YouTube, de videodienst die veel gebruikt wordt om muziek te beluisteren en te uploaden, is de meest recente Spotify-concurrent. Sinds augustus biedt de Google-dochter in Nederland een betaald muziekabonnement aan, zonder reclame tussendoor.

    • Marc Hijink