TomTom wankelt in dans om dashboard

Technologie TomTom raakte in één dag een kwart van zijn waarde kwijt. De aanleiding: Google krijgt voet aan de grond in de autoindustrie.

TomToms software is nu nog als een van de opties te koop in dashboards van Renault. Renault

Navigatiebedrijf TomTom heeft dinsdag zijn grootste koersval in een dag meegemaakt sinds 2011. De oorzaak van de drastische daling is een persbericht van Renault, Nissan en Mitsubishi: Google gaat navigatiesystemen en entertainment van hun auto’s verzorgen, met als besturingssysteem Google Android. Beleggers vinden dat slecht nieuws voor TomTom. De koers ging dinsdag met ruim 24 procent onderuit, tot 6,43 euro.

Het Nederlandse bedrijf is de laatste grote onafhankelijke leverancier van digitale kaarten. Concurrent Here kwam in handen van BMW, Mercedes en Audi. Google ontwikkelde zijn eigen kaart maar autofabrikanten zijn terughoudend om Google Maps te integreren. Het Amerikaanse techbedrijf is een relatieve nieuwkomer in de industrie en verzamelt data die automakers liever zelf in huis houden. Ook wil niet elke bestuurder zijn locatiegegevens met Google delen.

De deal met Renault, Nissan en Mitshubishi toont aan dat die huiver verdwijnt. „Dit is de doodsteek voor TomTom”, zei analist Jos Versteeg van InsingerGilissen tegen ANP. „TomTom heeft altijd aangegeven dat de auto-industrie niet met Google wil werken. Nu is er de omslag.”

Het is duidelijk dat TomTom (beurswaarde nu: 1,5 miljard euro) gevoelig is voor de bewegingen van grote techbedrijven. Maar wat de aankondiging van de drie fabrikanten precies betekent voor TomTom is minder evident. Momenteel levert TomTom het R-Link systeem voor Renault, en daarvoor ‘Carminat’, dat in twee miljoen auto’s zat.

Een woordvoerder van TomTom zegt dat er niks aan de relatie met Renault verandert. Google hoeft TomTom niet per se te vervangen in het dashboard, maar zou er mogelijk als extra optie bijkomen – vanaf 2021, volgens het persbericht van Renault, Nissan en Mitsubishi.

Dat is op zich niet ongebruikelijk in de gefragmenteerde markt voor infotainmentsystemen: automerken kiezen vaak niet één leverancier maar variëren de software per model, per land. Ook de licenties verschillen: TomTom levert in auto’s van Peugeot en Citroën het gehele infotainmentsysteem en bij Daimler alleen de kaart en verkeersinformatie.

TomTom werd bekend met de navigatiesystemen die autobezitters aan hun voorruit bevestigden. Tegenwoordig kan iedereen met zijn telefoon de weg vinden en is software voor ingebouwde navigatiesystemen (in het dashboard) TomTom snelst groeiende divisie. Klanten zijn onder meer Volvo, Subaru, VW, Mazda en Daimler. Bij de laatste kwartaalcijfers stelde topman Harold Goddijn de jaaromzet naar boven bij, door toenemende vraag uit de auto-industrie.

Verlengstuk van de telefoon

Dankzij lcd-schermen en mobiel internet wordt de auto een volwaardig entertainmentcenter. Dat trekt techbedrijven aan, bijvoorbeeld met Apple CarPlay en Android Auto (van Google). Het is software die de auto in een verlengstuk van de telefoon verandert en concurreert met de traditionele infotainmentleveranciers.

Deze dans om het dashboard staat los van de hogeresolutiekaart die nodig is om auto’s autonoom te laten rijden. Dat is de markt waar TomTom zijn zinnen op heeft gezet. Ook op dat terrein dreigt concurrentie uit de VS: Google-dochter Waymo bouwt zelfrijdende technologie voor eigen robottaxi’s, maar levert dat voorlopig niet aan autofabrikanten. Apple test ook met zelfrijdende auto’s. Hoe serieus die ambities zijn, blijft gissen.

    • Marc Hijink
    • Guus Ritzen