Recensie

Kunnen rigide Indiase kasten worden overbrugd in ‘Sir’?

Drama Rijkdom en armoede bestaan in de Indiase film ‘Sir’ naast elkaar. De rijke Ashwin raakt gebiologeerd door zijn bediende Ratna, die net als hij een grote droom heeft.

Ratna (Tillotama Shome) droomt van een leven als modeontwerpster in ‘Sir’.

Vanuit het perspectief van de jonge weduwe Ratna, die in Mumbai als bediende werkt voor de rijke Ashwin, komt de toeschouwer langzaam te weten waarom Ashwin zijn aanstaande huwelijk afblies. Door grotendeels het gezichtspunt van Ratna te kiezen, ga je automatisch met haar meevoelen. De kijker hoopt dat zij haar droom – ze wil modeontwerpster worden – waarmaakt en voelt de pijn als zij op haar plek wordt gezet door Ashwins snobistische vrienden die haar geen blik waardig gunnen.

Lees ook een interview met Rohena Gera, regisseur van ‘Sir’

Ashwin zelf is niet de beroerdste werkgever. Hij snauwt Ratna niet af, stelt haar vragen en raakt zelfs door haar gebiologeerd. Dat ook hij een droom heeft – hij wil een roman schrijven – geeft al aan dat ze iets gemeen hebben. Regisseur Rohena Gera verbindt de twee in één shot dat langs hun slaapkamers voert en waarbij ze beiden op bed tegen de muur zitten. De kijker ziet dat ze met de rug tegen elkaar zitten, slechts gescheiden door een muurtje. Maar lukt het ook eenzelfde soort scheiding, het rigide kastenstelsel, te overbruggen?

De Indiase film Sir laat een samenleving zien waarin rijkdom en armoede naast elkaar bestaan. Dat er interactie is tussen de kordate Ratna en de gelaten Ashwin is dus winst, al lijkt de film op Ashwin: net iets te braaf en sloom voor zijn eigen bestwil.

    • André Waardenburg