Recensie

Gemoedelijke, moderne folk van Big Red Machine

De grillige Justin Vernon, bekend als Bon Iver, maakte samen met Aaron Dessner, gitarist van The National, een onverwacht gemoedelijk album. Vernons meest recente werkstukken waren ingewikkeld en zwaar bewerkt, maar hier klinkt zijn fantastische zangstem in pure vorm - afgezien van een enkel roboteffect.

Het duo werkte tien jaar aan het album en richtte ook onlangs het muziekplatform p-e-o-p-l-e.com op, voor nieuwe, experimentele muziek. Onder de naam Big Red Machine wordt een soort moderne folk gemaakt, waarin de verhalende zangstem van Vernon zit ingebed in akoestische instrumentaties, zoals een wendbare bas en luchtige trommels. Maar op de achtergrond klinken patroontjes van klikkende, schuifelende en echoënde geluiden, als een schaduw uit het onderbewuste. De nummers zijn eerder mijmerend dan uitgesproken melodieus. Dat is geen gemis - de meanderende akkoorden, de deinende Schwung en ijle falsetzang zorgen voor voldoende betovering zoals in ‘Lullaby’ en ‘Hymnostic’.

    • Hester Carvalho