Recensie

Eric de Vroedt krijgt Toneelschrijfprijs voor ‘The Nation’

Met ‘The Nation’ schreef Eric de Vroedt volgens de jury van de Toneelschrijfprijs een indrukwekkende, caleidoscopische tekst waar alles in zit.

Lof en 10.000 euro voor Eric de Vroedts toneeltekst voor het stuk ‘The Nation’ van Het Nationale Toneel in Den Haag. Foto Het Nationale Toneel

Aan theaterauteur en regisseur Eric de Vroedt is de Toneelschrijfprijs 2018 toegekend voor zijn theatertekst The Nation. De uitreiking vond plaats tijdens het Theaterfestival in deSingel in Antwerpen. De jury koos ‘The Nation’ uit 69 inzendingen. Aan de prijs is een bedrag verbonden van 10.000 euro.

Over de tekst van The Nation, dat speelt bij het Het Nationale Theater, en dat is geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival, schreef de jury onder meer: „De manier waarop Eric de Vroedt in ‘The Nation’ maatschappelijke breuklijnen, politiek discours, flitsende nieuwsberichten, religieuze dogma’s en persoonlijke angsten als grondstof voor een vijf uur durend stuk gebruikt, is indrukwekkend. Alles waar je in de pers over leest, zit in deze caleidoscopische tekst verwerkt: radicaliserende jongeren, achterstandswijken, populisme, afbrokkelende traditionele partijen, ‘eigen volk eerst’, ‘meer of minder (kut)Marokkanen’, gated communities, de roep om meer blauw op straat, extreem marktdenken, doorgedreven mediatisering.”

Lees ook: Eric de Vroedts ‘The Nation’ is de theatergebeurtenis van het jaar

In NRC werd de tekst van De Vroedt (1972) eveneens bejubeld: als „een klein wonder”, als „haarscherp en geestig”, met „knisperende dialogen en indringende, herkenbare situaties.” En: „De Vroedt heeft het vermogen gedenkwaardige, levensechte personages te creëren, die ontroeren, afstoten en dan weer ontroeren.”

Andere genomineerde teksten

De andere genomineerde teksten waren Woestijnjasmijntjes van George Tobal en ForsterHuberHeyne van Willem de Wolf & Rebekka de Wit. Vorig jaar won Ilja Leonard Pfeijffer de Toneelschrijfprijs voor zijn tekst De advocaat. De prijs is een Belgisch-Nederlandse samenwerking, van de Taalunie, het Vlaams Fonds voor de Letteren, het Fonds Podiumkunsten en het Nederlands Letterenfonds .

Op het Theaterfestival in Antwerpen sprak de Vlaamse theatermaker Stijn Devillé voor de prijsuitreiking de Staat van de Theatertekst uit. Hij bekritiseerde onder meer de opheffing van de driejaarlijkse Vlaamse Staatsprijs voor Toneelletterkunde in 2009, een prijs van 12.500 euro, 4.166 euro per jaar: „Met de prijs ging een traditie van 150 jaar op de schop.”

Devillé signaleerde dat er in Vlaanderen nauwelijks toneelteksten meer worden opgevoerd van „onafhankelijke toneelschrijvers”. Het zijn de regisseurs die ook schrijven, die gespeeld worden. En bij gebrek aan herneming van teksten wordt de toneeltekst „een wegwerpartikel”. Daartegenover staat de Toneelbibliotheek, een initiatief van Ditte Pelgrom, waardoor al ruim vijfhonderd titels zijn uitgegeven. Volgens Devillé is haar uitgeverswerk „niet minder dan levensreddend”. En is wel beleid, zei Devillé, dat toneelschrijvers financieel ondersteunt, maar het ontbreekt aan geld voor jong talent en aan auteurs met een diverse afkomst.

Komende dinsdag, 11 september, spreekt de Nederlandse toneelschrijver Nathan Vecht zijn Staat van de Theatertekst uit op het Nederlands Theater Festival, in Amsterdam.

    • Ron Rijghard