Stroomstoring Culemborg door Apache die tegen draad vloog

De piloot zag bij een aanvalsoefening een bliksemdraad over het hoofd, concludeerde de OVV. Circa 25.000 huishoudens rond Culemborg zaten uren zonder stroom.

In november 2017 vloog een Apache-helikopter tegen een stroomdraad van een hoogspanningskabel. Door de botsing zaten meer dan 25.000 huishoudens in de omgeving van Culemborg zonder stroom. Foto Sem van der Wal/ANP

De grootschalige stroomstoring die in november vorig jaar de omgeving van Culemborg trof, werd veroorzaakt door een Apache-piloot die per ongeluk tegen een zogeheten bliksemdraad was gevlogen. Dat meldt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) donderdag na onderzoek.

Twitter avatar Onderzoeksraad Onderzoeksraad Vandaag gepubliceerd: rapport Draadaanvaring Apache-helikopter tijdens nachtvliegen https://t.co/2gnqpJNo6L https://t.co/hZvrJkJ7Nq

De vlieger maakte een inschattingsfout bij een uitwijkmanoeuvre, en zag de draad over het hoofd. De piloot simuleerde een aanval en zijn focus lag op een denkbeeldige oefenvijand - hij stond hierdoor niet stil bij eventuele hoogspanningslijnen.

Nachtvlucht

Het ongeluk gebeurde tijdens een nachtvlucht. De piloot moest daarom vertrouwen op sensoren van de helikopter, die geen onbeperkt blikveld hebben. Bovendien zijn bliksemdraden met name in het donker slecht te zien, aldus het OVV.

Lees ook: Bliksemdraad eindigt missie ‘Decisive Thunder’ voortijdig

De draad werd geraakt ter hoogte van Zoelmond. Een bliksemdraad is een draad die vastgeschroefd zit aan een hoogspanningsmast. Door het ongeluk kwamen circa 25.000 huishoudens enkele uren zonder stroom te zitten. De helikopter landde veilig in een weiland en er vielen geen gewonden.

In 2007 vond een soortgelijke botsing plaats. Toen vloog een helikopter tegen een hoogspanningskabel, waarna het getroffen gebied vijftig uur zonder stroom zat.

Hoewel het OVV-rapport begrip heeft voor de menselijke fout van de piloot, was er ook kritiek. De raad vindt dat Apache-piloten al jaren te weinig vlieguren maken. Ook waren de kaarten niet actueel. Tot slot zou Defensie te lang hebben gewacht met de aanschaf van een vliegsimulator, waardoor die nu pas over jaren beschikbaar is.

    • Casper van der Veen