Opinie

    • Joyce Roodnat

Sprekend lijken kan magisch zijn

Joyce Roodnat Actrice Marie Bäumer speelt Romy Schneider in het meesterlijke ‘3 Days in Quiberon’. Joyce Roodnat is onder de indruk: zo levensecht, inclusief motoriek en stem, dat het bijna afleidt. Alsof Romy Schneider uit de dood herrijst.

Sophie Langohr: Mariabeeld uit de coll. Grand Curtius de Liège; gezicht op basis van X voor Clinique. Serie New Faces. Foto’s Sophie Langohr

Op dit moment ontrolt zich in Venetië het oudste filmfestival ter wereld en mijn collega Coen van Zwol schrijft dat het misschien wel het beste aller tijden is. Hij ziet de ene na de andere goede film en ik denk aan de jaren tachtig, toen ik dat festival mocht verslaan. Daar stond in de Blue Bar op het Lido, Huub Bals, oprichter en directeur van het Film Festival Rotterdam. Een bewierookte autoriteit aan wiens opvattingen niemand durfde tornen. Laatdunkend wuifde hij mijn enthousiasme weg. „Allemaal bagger. De cinema is dood”, orakelde hij.

Helemaal niet waar. Bals is zelf dood. En de cinema leeft als een dolle. Gelukkig maar, anders had ik het moeten stellen zonder het sensationele 3 Days in Quiberon, een meesterlijke film over Romy Schneider in haar nadagen. Voor wie het even niet meer weet: ze was dé Europese filmster van de jaren zeventig. De film vertelt over het laatste grote interview dat ze gaf. Je ziet het vaker: sterren die willen biechten, met journalisten als biechtvaders. Maar biechtgeheim ho maar. Premiejagers zijn het. Wat de ster weet. En toch levert de ster zich uit. Met een vuile oorlog als resultaat.

Zo’n botsing is goud voor verfilming. Richard Nixon die leegliep tegen David Frost: Frost/Nixon(2008). Jacqueline Kennedy die haar eigen mythe zeker stelde in gesprek met LIFE: Jackie(2016). Mooie films, maar 3 Days in Quiberon spant de kroon. Het blad Stern stuurde najaar 1981 een reporter naar Romy Schneider die haar drie dagen lang uitdaagde: Duitsland kent je alléén maar als Sissi, verder is Duitsland echt niet in je geïnteresseerd. Zegt hij tegen de actrice die na dat vermaledijde Sissi in Frankrijk had gezegevierd met de mooiste films. Romy vergaloppeert zich en maakt zich belachelijk. Maar de waarheid heeft vele kanten, ze beleeft ook een knusse nacht met de Stern-fotograaf die legendarische foto’s van haar maakte. De actrice Marie Bäumer speelt Romy Schneider grandioos. Zo levensecht, inclusief motoriek en stem, dat het bijna afleidt. Het is of Romy uit de dood herrijst, of het alsnog tegen beter weten in goed kan komen met haar.

Een gelijkenis kan magisch zijn, een blik in een verborgen wereld. In het Odapark in Venray treffen me op de mooie expositieWeil ich ein Mädchen bin de foto’s van de Belgische kunstenares Sophie Langohr. Voor haar serie ‘New Faces’ combineerde ze telkens een portret van een gipsen Mariabeeld met het portret van een fotomodel uit een cosmetica-reclame. De gelijkenis is verontrustend. Maria is het oermodel van de ideale vrouw en dus voor elk fotomodel. Maar dit gaat verder. De modellen zíjn Maria. Ze bestaan niet en ze bestaan wel. Hun wezenloze blikken sleuren ons de onderwereld in. We zijn in gevaar.

    • Joyce Roodnat