Recensie

‘Searching’: thriller die zich geheel op computerscherm afspeelt

Desktopthriller In ‘Searching’ moet David zijn dochter opsporen via haar computer. Met zijn onlinespeurwerk helpt hij zowel de politie als degene die met haar verdwijning te maken heeft.

David (John Cho) duikt in het onlineleven van zijn dochter na haar verdwijning in ‘Searching’.

Er is de laatste jaren een interessant genre ontstaan: de desktopfilm. Films die zich geheel op het scherm van een computer afspelen, en zo een verdubbeling bewerkstelligen tussen het perspectief van (een van) de hoofdpersonen en van de toeschouwer.

Searching is zo’n film. Als zijn dochter Margot plotseling verdwijnt, is het voor vader David even schrikken hoe slecht hij haar eigenlijk kent. Ze blijkt een compleet onzichtbaar online-leven te leiden, waar hij sinds de dood van zijn vrouw te weinig oog voor heeft gehad.

Desktopfilms lenen zich in principe voor elk genre. Zo lang ze maar op het computerscherm gericht blijven en gebruikmaken van alle mogelijkheden daarvan: filmpjes, sociale media, webcams, en dan het liefst op zoveel mogelijk vensters tegelijk. De beste desktopfilms zijn net zoals Searching thrillers, met uitlopers richting horror (Unfriended).

Wat ze in ieder geval gemeen hebben is een vreemde mix tussen mediafobie en mediafetisjisme. In Searching kraakt David met grote doortastendheid al zijn dochters inlogs en wachtwoorden (ja, we beveiligen onszelf nog steeds slecht online). Als een moderne gluurder bespiedt hij zo haar leven. Ondertussen helpt hij zowel de politie als degene die met haar verdwijning te maken heeft (de voor- en nadelen van surveillance). Alles wordt erbij gehaald. Van fake-identiteiten tot mediahypes (#findmargot wordt trending op Twitter), en Black Mirror-achtige angstvisioenen (uitvaart livestreamen).

Het is mediakritiek en media-archeologie tegelijkertijd. Te slim voor z’n eigen plot. Maar een heerlijke spiegel van onze tijd. Een zwarte. Dat wel.

    • Dana Linssen