Recensie

Liefde in tijden van politiek

Drama Saleem en Sarah hebben een onmogelijke liefde aan weerszijden van de Palestijns-Israëlische grens.

Sivan Kretchner en Adeeb Safadi als Sarah en Saleem. Foto MetisIP

Er staat zoveel op het spel in de Palestijnse film The Reports on Sarah and Saleem dat het bewonderenswaardig is hoe ingetogen spel en drama zijn gehouden. Het verhaal over een Palestijnse chauffeur en een Israëlische caféhoudster die een relatie hebben ondanks praktische (ze zijn beiden getrouwd) en politieke obstakels (ze wonen aan weerszijden van de grens in Jeruzalem), had makkelijk in overdadig melodrama kunnen verzanden. Want hun onmogelijke liefde is nog maar het minste van hun problemen.

Als Saleem op een dag wordt gearresteerd, ontvouwt zich een waaier van misverstanden, complotten en verdachtmakingen. Alsof de conflicten tussen Israël en de Palestijnen zich op het kleine speelvlak van hun liefde nog eens herhalen. Liefde in tijden van politiek.

The Reports on Sarah and Saleem haalt zoveel overhoop dat je er met gemak een tv-serie van zou kunnen maken. Als film doet hij te weinig en te veel, en binnen de ingedikte speelfilmlengte wordt dat al snel soapy.

De film is volgens de regisseur op ware gebeurtenissen geïnspireerd. Al omschreef hij die in interviews ook als „het soort gebeurtenissen dat iedereen herkent”. Ook dat is een probleem van de film: hij is of te specifiek (Palestijnse kwestie) en te universeel (grote passie die rede te boven gaat). Of juist te weinig specifiek (waarom houden deze mensen ondanks alles van elkaar) en te weinig universeel (kan dit verhaal bestaan zonder de politiek-sociale context).

Er wordt zelfs de suggestie gewekt dat een extra verhouding naast je vaste partner te vergelijken is met politiek verraad. Dat is zeker een interessante variant op alle dilemma’s die verhalen de moeite waard maken: wat doe je om de ander te beschermen en jezelf niet in diskrediet te brengen en vice versa. Maar het is binnen de context van deze volwassen Romeo en Julia ook wel erg vergezocht.

    • Dana Linssen