Activistische quarterback Colin Kaepernick gezicht Nike-campagne

Nike neemt een risico met de reclamestunt. Colin Kaepernick was de eerste NFL-speler die weigerde op te staan voor het volkslied.

Kaepernick was de eerste NFL-speler die weigerde op te staan voor het volkslied. Foto Screenshot YouTube/ABC News

De man die vooral bekendstaat om zijn knieën, wordt nu het gezicht van de nieuwe Nike-campagne. American football-speler en mensenrechtenactivist Colin Kaepernick maakte maandag bekend dat hij betrokken is bij de nieuwe reclamecampagne van het sportmerk. Op Twitter schreef de quarterback: “Geloof ergens in. Ook als het betekent dat je alles moet opgeven”, wat hij afsloot met de bekende Nike-slogan Just Do It.

Lees ook: Nike kiest al dertig jaar voor provocatie in campagnes en het werkt

Kaepernick verwijst naar zijn protest tegen racisme en buitensporig politiegeweld tegen zwarte Amerikanen. De inmiddels 30-jarige quarterback was de eerste die in 2016 weigerde op te staan voor het volkslied voorafgaande aan een wedstrijd. Zijn actie verwierf hem wereldfaam, maar kostte hem een plek op het veld. Geen enkel American football-team van de National Football League (NFL) wilde hem nog een contract aanbieden.

Het stille protest leidde tot veel commotie in de Verenigde Staten. Voor veel Amerikanen is het volkslied voor een sportwedstrijd hét moment van verbroedering en patriottisme. Voor hen was Kaepernicks actie een belediging voor hen die zijn gestorven voor het vaderland. Het debat laaide vorig jaar opnieuw op toen de Amerikaanse president Donald Trump zei dat “de klootzakken die onze vlag niet respecteren” ontslagen zouden moeten worden.

Nike leverancier van NFL

Hierna besloten tientallen spelers van verschillende teams en sporten te knielen tijdens het volkslied, of ze weigerden het veld op te komen. Trump riep vervolgens op tot een boycot van NFL-wedstrijden. In mei maakte de NFL, die kijkcijfers zagen teruglopen, bekend dat knielende spelers voortaan een boete krijgen. “Zij moeten laten zien dat ze de vlag en het volkslied respecteren”, aldus de organisatie.

Lees ook: De NFL lijkt te zwichten voor de druk van Trump

Nike neemt een risico met de reclamestunt. Het sportmerk is een van de belangrijkste leveranciers van de machtige NFL, die nota bene is aangeklaagd door Kaepernick. Ook de timing is saillant: donderdag begint het American football-seizoen. Op Twitter regent het sinds de bekendmaking berichten van Amerikanen die hun Nike-spullen vernietigen en oproepen tot een Nike-boycot.

‘Inspirerende atleet’

Gino Fisanotti, marketingdirecteur van Nike, zei tegen sportzender ESPN dat het merk een nieuwe generatie atleten wil betrekken bij de nieuwe reclamecampagne. Het merk gaat onder meer schoenen en T-shirts maken met Kaepernicks naam, schrijft The New York Times. Bij de actie zijn ook andere sporters betrokken, het is nog niet duidelijk wie. Fisanotti:

“Wij vinden Colin een van de meest inspirerende atleten van zijn generatie. Hij heeft de macht van sport gebruikt om de wereld een stapje verder te helpen.”

    • Floor Bouma