Voorwoord

Het skatekledingmerk Supreme verkocht in 2016 bakstenen met hun logo erop (á 30 dollar) binnen no time uit. Ze worden nu op eBay aangeboden voor 250 tot 2.000 dollar. Dit hysterische voorbeeld haalt Nathalie Wouters in dit modenummer aan om uit te leggen hoe populair streetwear is. Ik heb die baksteen even gegoogled. En ik heb zeven minuten naar een video gekeken van iemand die hem kocht, uitpakte en besprak. Het ding is baksteenrood en heeft een baksteenvorm, met het supreme-logo op de brede kant. „Het is net een baksteen”, zegt de baksteenbezitter. Alles wat Supreme aanraakt verandert in goud. Louis Vuitton zag dat ook, en ging een samenwerking met Supreme aan. Want modehuizen hebben moeite om jong publiek aan zich te binden. Modehuizen en streetwear doen een wonderlijk dansje met elkaar, blijkt ook uit het interview met Dapper Dan. In de jaren tachtig maakte hij heel brutaal jassen en andere opvallende mode-items met knalgroot logo’s van beroemde merken erop, populair onder gangsters en rappers. Hij had geen toestemming om die logo’s te gebruiken, en toen Fendi hem aanklaagde raakte hij winkel en fabriek kwijt. De streetwear-gekte van de laatste jaren heeft de boel volkomen omgedraaid, Gucci pronkt nu met Dapper Dan. Lees dit nummer en u snapt waarom de winkels vol liggen met capuchontruien, T-shirts en sneakers.

    • Laura Wismans