Endometriose Stichting wint vakjuryprijs NRC Charity Awards

Goede doelen

De Endometriose Stichting heeft de vakjuryprijs van de NRC Charity Awards gewonnen. Dat maakte de jury dinsdagavond bekend in het Amsterdamse Pakhuis de Zwijger. De stichting had de beste advertentie van alle deelnemende goede doelen, aldus de jury.

De Endometriose Stichting zet zich in voor vrouwen die menstruatieklachten hebben die veroorzaakt worden door endometriose, een aandoening waarbij weefsel dat lijkt op baarmoederslijmvlies buiten de baarmoederholte groeit.

De stichting wint een dubbele advertentiepagina in NRC Handelsblad en nrc.next met een mediawaarde van 50.300 euro en een onlinecampagne ter waarde van 15.000 euro. Vakjuryvoorzitter Peter Vandermeersch, tevens hoofdredacteur van NRC: „Deze advertentie heeft enorme stopping power. Ze trekt aandacht, maar schreeuwt niet.”

De tweede prijs wordt gedeeld door drie stichtingen: Stichting Lezen & Schrijven, Plastic Soup Foundation en Voedselbanken Nederland. De goede doelen Vier het Leven en Pax Kinderhulp wonnen in de categorie online en krijgen een onlinecampagne ter waarde van 15.000 euro. De publieksprijs ging na 19.578 stemmen naar het Diabetes Fonds, dat ook een dubbele advertentiepagina krijgt.

De NRC Charity Awards is in 2011 op initiatief van NRC opgericht om goede doelen te helpen bij het bereiken van hun doelgroep. NRC werkt samen met studenten van de Willem de Kooning Academie, die de campagnes creëerden. Ruim 290 goede doelen wilden meedoen, waaruit er 22 geselecteerd werden.

    • Rik Wassenaar